Guido's orchestra: wethouder zet Commissie voor het blok

15 juni 2007

Guido's orchestra: wethouder zet Commissie voor het blok

De SP-fractie in de commissie Economische Structuur heeft donderdagavond stevige kritiek geuit op wethouder Karel Scholtissen (Pvda). Scholtissen zette de commissie namelijk voor het blok: instemmen met de subsidiebijdrage aan het evenement Guido's Orchestra in september van dit jaar OF niet instemmen en daarmee ervoor zorgen dat de wethouder binnen zijn eigen bevoegdheid het geld zou halen uit het evenementenbudget, ten koste van reeds bestaande evenementen.

SP'er Ron Meyer reageerde woest: "De wethouder heeft door zijn stilzwijgen ervoor gezorgd dat onze mening er eigenlijk niet meer toe doet. Mosterd na de maaltijd dus.De voorverkoop van het evenement is al gestart, de wethouder heeft zijn fiat min of meer al gegeven, en wij kunnen nu moeilijk nog terug.De wethouderneemt ons als commissie en raad allereerst niet serieus en vervolgens worden we met de rug tegen de muur gezet.Of we stemmen in ondanks eenbelabberd democratischeprocedure OF we stemmenniet in maardan zalde wethouder het geld bij bestaande evenementen halen.Het mes op dekeel heet dat.Van dit soort gedragbreekt mijnspreekwoordelijke klomp."

De SP is niet per se tegen het evenement Guido's Orchestra.De voorverkoop van het evenement laat immers zien dat er een enorme belangstelling voor de geboren Heerlenaar en zijn orkest bestaat.DeSP vraagt zich echter sterk afof eenenorme berg subsidie zonder goede onderbouwing verleend moet worden aan dit project.Bovendien: waarom wordt er niet gekozen voor versterking van bestaandeevenementen als Booch en CulturaNovadie hun waarde reeds bewezen hebben?