Hogeropgeleide vluchtelingen

11 juni 2007

Hogeropgeleide vluchtelingen

SP-raadslid Wim van Kempen stelde enige tijd geleden schriftelijke vragen over de status van 'hoog opgeleide vluchtelingen'. Zijn vragen hebben geleid tot het opstellen van nieuw beleid.

Hogeropgeleide vluchtelingen:Meer kansen voor studie en werk

De SP-fractie in de gemeenteraad heeft in april het college gevraagd de mogelijkheden tot studie voor vluchtelingen met potentie uit te breiden.
Uit onze brief: Veel hoger opgeleide vluchtelingen zijn in hun beginperiode in Nederland op de bijstand aangewezen. Ze hebben zoals alle uitkeringsgerechtigden de plicht om algemeen geaccepteerd werk te aanvaarden. Maar de Wet Werk en Bijstand geeft gemeenten ook de vrijheid om vluchtelingen met potentie een opleiding (schakelonderwijs of een verkorte hbo-, wo-opleiding) te laten volgen met behoud van hun uitkering voor zover er geen andere voorziening zoals studiefinanciering bestaat - zodat zij de kans krijgen door te groeien naar een duurzame baan die bij hun capaciteiten past.

In een voorlopig antwoord van einde mei belooft het college met nieuw beleid voor deze groep te komen. Doel ervan is deze vluchtelingen meer kansen te bieden voor het vinden van duurzaam werk op de arbeidsmarkt. Binnen enkele maanden zullen er voorstellen komen.
Wim van Kempen