Jan de Wit over de Manifestatie

15 juni 2007

Jan de Wit over de Manifestatie

jandewitingesprek.jpg

SP-Kamerlid Jan de Wit was bij vele acties in het verleden betrokken, niet zelden ging het om Mijnwerkers. Ook de recente acties gaan hem aan het hart. De Wit is n van de drijvende krachten achter de acties van het actiecomit Mijnwerkerspensioenen. Samen met Wiel Niks, voorzitter van het actiecomit, trok en trekt Jan de Wit de kar. Een verslag van de manifestatie uit eerste hand:

Wat een geweldige manifestatie vanmiddag in Heerlen! Honderden oud-mijnwerkers, weduwen van oud-mijnwerkers en sympathisanten van onze actie. De emoties laaiden soms hoog op. Niet in het minst doordat de bestuursleden van het AZL, Pennings en Rongen, niet waren komen opdagen. Zij waren er dus niet om de 27.000 handtekeningen in ontvangst te nemen die we in de afgelopen tweeneenhalve maand hebben opgehaald. Ik vind dit een schande.

Het is nog steeds de oude regentenmentaliteit uit de tijd van de mijnen. Heel Limburg vindt dat het AZL een deel van de 65 miljoen euro die het heeft gekregen van de ING bank moet terugbetalen aan de oud-mijnwerkers en hun nabestaanden, maar beide heren vertikken het zelfs maar te praten over onze gerechtvaardigde eisen.
Maar op papier zijn ze zo sterk!! Ze stuurden het actiecomit een brief. Daarin durven ze te beweren dat we de boel manipuleren, dat de bekende Limburgers die ons steunen niet weten waar ze over praten en zich door emoties laten leiden. Maar ze durven het niet recht in al die gezichten te zeggen. Wat een brutaliteit!

Maar we gaan ze opzoeken in Venlo, met al onze handtekeningen, want daar zitten ze nu. De oud-mijnwerkers hebben vandaag laten zien dat ze het niet pikken dat ze opnieuw een trap na krijgen, en dat het volkomen gerechtvaardigd is dat ze aanspraak maken op dat geld. De actie is een groot succes geworden. We hebben als SP laten zien dat we tot heel veel in staat zijn. De steun van de mensen van de afdelingen in onze provincie is van groot belang geweest voor het slagen van de actie. Dat moet gezegd worden. Daar ben ik trots op. Maar nog belangrijker, wij zijn het verplicht aan de mijnwerkers, die zoals we allemaal weten na de mijnsluiting werden afgedankt en nu moeten rond zien te komen van een karig pensioen. En met de longen vol stof. Ik ben benieuwd of de gedeputeerde Vrehen een gesprek tot stand weet te brengen met de heren van het AZL. Dat wachten we af. En anders trekken we ook hem aan zijn jasje.Pennings is nog niet van ons af. Wij gaan in elk geval door!Jan de Wit