Spraakwater- nummer 10

17 juni 2007

Spraakwater- nummer 10

Politiek caf Spraakwater- aflevering 10- het (foto)verslag
Over oa NOX, AZL-poen, Schouwburgplein en de buslijn Valkenburgerweg...dsc_3341-copy.jpg

Zondag 17 juni vond de 10e aflevering van Spraakwater plaats. Een goed vol caf D'r Klinge debatteerde en sprak over de AZL-poen met Jan de Wit en Wiel Niks. De manifestatie was weliswaar qua steun succesvol maar de heren Pennings en Rongen van AZL zitten in Venlo en weigeren tot dusverre elk contact met het actiecomit. Wiel Niks sprak ferme taal: "wij gaan door totdat ze door hebben dat ze niet langs ons kunnen. Nu al zijn 2 koempels met de Mijn-fiets op weg naar Venlo, en desnoods dumpen we 'sjlaam' voor de deur!"

Gespreksleider Daan Prevoo sprak over NOX met Miron Janssen en Jos Tempels. NOX wil duidelijkheid. Liefst op de huidige locatie maar indien dat niet kan elders. Spraakwater vroeg PvdA-wethouder Lex Smeets en SP-fractievoorzitter Ron Meyer naar hun ervaringen als 'nieuwe onbekende verantwoordelijken'. Ook werd de wethouder gevraagd naar het schouwburgplein, Smeets liet weten dat een onderzoek naar de mogelijkheden wordt verricht. Meyer vroeg Smeets hoe het samenwerken met '3 rebelse SP'ers bevalt, en waarom Smeets' PvdA op provinciaal en landelijk vlak zo bang is voor samenwerking met de SP. "Ik kan hartstikke goed samenwerken met de 3 SP-wethouders, en op de landelijke en provinciale situatie heb ik geen goed zicht." antwoordde de wethouder.

De Kwestie handelde over de buslijn Valkenburgerweg/Apollolaan. Vanwaar de verplaatsing en hoe komt het dat de boel op spits is gedreven. VVD-raadslid Roel Leers eist duidelijkheid van VVD-wethouder Jos Offermans. "Ik ben raadslid voor de hele stad, en de VVD-fractie kan het best een keer oneens zijn met de wethouder. Er moet in lk geval duidelijkheid komen." De heren Zonnenveld en Lindenboom lieten hun licht vanuit bewonersperspectief op het geheel schijnen. "Ik hoor geen argumenten waarom die buslijn verplaatst moest worden." sprak Valkenburgerweg-bewoner Zonnenveld.Mijnwerkersgedichten van de hand van Herman Cox en een legendarisch optreden van 'NOX-band' Unchained Breathing maakten de 10e Spraakwater compleet. Caf d'r Klinge is na het optreden van Unchained Breathing op zoek naar een goede dakdekker.

Het fotoverslag van aflevering 10 kun je vinden door hier te klikken