Week van Ben

17 juni 2007

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, activiteitenleider en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde..

Op de Mijn-fiets naar Venlo!
Hier ben ik weer!

27.000 handtekeningen! Eigenlijk best ongelooflijk. In 2 maanden tijd. Bijna 400 handtekeningen per dag.Het was een prachtige manifestatie op het pancratiusplein. Honderden mensen zijn er op af gekomen. Gelukkig zat het weer mee, dat zag je ook aan de volle terrassen. Het actiecomit deelde op het plein pamfletten uit, en er waren tientallen borden met een affiche er op. Sjef Diederen zong prachtige mijnwerkersliedjes, de mensen waardeerden dat met een groot applaus. Deze man is ook zeer populair, heeft trouwens ook in de mijn gewerkt. Wiel Sijstermanslas nog n silicose verhaal voor, er waren ook andere bekende sprekers als Burgemeester Gresel en een deken die namens het Bisdom sprak.

Jan de Wit liet nog in het begin weten dat AZL had laten afweten. AZL weigerde de handtekeningen aan te nemen en beschuldigt het actiecomit en decommissie met bekende Limburgers die de actie steunen vanmanipulatie. De aanwezigemensen waren zeer kwaad, een woedende oud-mijnwerker riepzelfs: AZL is Maffia !! De stichting die het geld van de overname van AZL te besteden heeft, heet trouwens geen AZL maarWeijerhorst. Ze zijn ook verhuids, met het geld naar Venlo gegaan. Wat moet men daarvan niet denken.

Wiel Niks gaf ook nog een krachtige toespraak, deze maakte diepe indruk bij de vele ouderen. Daarna reden n paar mijnwerkers symbolisch met een mijnfiets richting Venlo, op de fiets hingen de pungels met de 27.000 handtekeningen. Het komt erop neer, ze zijn verkast met de poen naar Venlo! De normen en waarden van het grootkapitaal!

De heren Pennings en Rongen, de bestuurders van AZL/Weijerhorstvergissen zich in het comit, want ze gaan door tot Venlo. De media heeft uitgebreid aandacht besteed aan de manifestatie. De dag erna stond in de LD n prachtige foto van oud-mijnwerkers met de borden in de hand.

We zijn als afdeling overigensnu bezigde jaarlijksestadskrant uit te delen en te bezorgen, er zijn al duizenden weg. In totaal worden er 40.000 bezorgd. Gn bezorgbedrijf of postorde-firma komt eraan te pas. We doen het allemaal zelf.De SP presenteert niet alleen vlak voor de verkiezingen krantjes, maar lk jaar. Informatie over de vele acties en de successen van de Heerlense SP. Ook ROOD komt aan bod! Het krantje ziet er ook goed uit, het is n heel karwei, maar zonder inspanning lukt zelden iets en zonder de leden is het net of je geen armen en benen heb. Vele handen maken licht werk.

Donderdag beginnen we weer met de tribune, zou eerst dinsdag zijn, maar we moeten wachten op het laatste nieuws. Als je nagaat, dan werkt men hier zeer hard, vooral op de achtergrond, onvoorstelbaar! Er is getimmerd, geplakt, gebeld, gefolderd en het spreekuur loopt als n tierelier. Er komt natuurlijk nog veel meer aanzetten. Volgende week meer. Zo, ik ga maar weer eens opruimen!

Daarna ga ik verder met lezen, ik benlees overigens momenteeleen boek vanRichard Dawkins: GOD ALS MISVATTING. Interessant en aan te bevelen.

Vriendelijke groeten,

Ben Tarici