Voedselbank

17 augustus 2007

Voedselbank

De SP vindt al jaren, en ng steeds, dat het een schande is dat er voedselbanken in Nederland bestaan.Met namelandelijke ingrepen met betrekking tot het inkomen en de koopkracht(alsmede de kaalslag mbt collectieve voorzieningen) van de allerzwaksten, hebben geleid tot het ontstaan van voedselbanken.Ook in de regio Parkstad bestaat er een voedselbank.Gisteren werd een cheque overhandigd op basis van de keuze van een internetpanel van Heerlense burgersdoor de gemeente aan de Voedselbank.

GroenLinks laat op haar site weten dat het een schande is dat er voedselbanken bestaan. Met die constatering is de SP het eens. Tegelijkertijd wordt er door GroenLinks met de beschuldigende vinger naar de SP en de PvdA in Heerlengewezen. "De fractie van GroenLinks heeft diverse malen in deHeerlenseraad moties ingediend om het college de verantwoordelijkheid op te leggen te streven naar hetoverbodig makenvan voedselbanken. Onze moties zijn allemaal gesneuveld en kregen geen steun van coalitiepartijen SP en PvdA". De SP vindt net als GroenLinks dat een rijk land als Nederland niet over voedselbanken zou moeten beschikken. Waar GroenLinks in haar persbericht tegelijkertijdzegt dat het opheffen van voedselbanken geen taak van de gemeente kan zijn, probeert GL kennelijk lokaaleen politiek opportunistisch en foutpolitiek slaatje via de voedselbanken te slaan. Het aanvallen van de SP is voor GL kennelijk veel interessanter dan een eerlijke analyse en het daadwerkelijk indienen van verbeterde sociale voorstellen.

Immers, voor de goede orde:
- Ook in alle gemeenten met GroenLinks-wethouders zijn er voedselbanken. Bijvoorbeeld in Sittard (GL-wethouder van Rijswijk gaat erover) en Maastricht werkt dezelfde voedselbank Zuid Limburg. Zou GroenLinks in die gemeenten dezelfde persberichten mbt de gemeente(n) plaatsen? Zou GroenLinks Heerlen het sociale beleid in die gemeenten wel eens vergeleken hebben met het Heerlense?

- GroenLinks heeft geen enkele motie of anderszins een concreet voorstel voor een beter armoedebeleid ingediend. Wel heeft GL een motie over chronisch zieken ingediend,die slechter was danhetgeen al gebeurde op dat terrein.Ook (zelfs?)Leefbaar Heerlengaf op basis van die motie aangenoodzaakt te zijn die niet te kunnen steunen.Aangeven dat het armoedebeleid beter moet maar geen enkel concreet voorstel indienen is zwak.

- GroenLinks heeft het coalitieprogramma inclusief alle voorstellen overarmoedebeleid ondersteund en kennelijk ook als afdoende beschouwd (GL haakte op de allerlaatste dag af toen het als 1-mansfractie geen wethouderszetel tegemoet kon zien!). Alle daarin genoemde maatregelen zijn inmiddels gerealiseerd. In alle teksten die GL-raadslid Rahnama'i de laatste tijd produceert ("er moet betere schuldhulpverlening komen") wordt systematisch genegeerd wat daaromtrent besloten is en aluitgevoerd wordt. Alsof hij niet weet of simpelweg niet wil weten wat er al besloten is (oa door hemzelf!).

- GroenLinks roept weliswaar dat Voedselbanken overbodig gemaakt moeten worden maar miskent totaal dat gemeenten maar een marginale rol hebben. De hoogte van het minimuminkomen wordt in Den Haag bepaalt. Gemeenten hebben een marginale rol bij bijzondere bijstand en een belangrijke rol bij schuldhulpverlening en de cordinatie van alle mogelijke instellingen die zich daarmee bezig houden. Heerlen doet dat maximaal, maar desondanks kan de gemeentedaarmee niet "de voedselbanken in Heerlen overbodig maken". De gemeente moet bovendien niet iets beloven wat niet in haar macht ligt.

De SP eist van gemeenten en het Rijksociaal beleid. Zo is er in Heerlen sinds de SP in het College zitoade miljoenenbezuiniging op de zwaksten teruggedraaid, zijn faciliteiten van chronisch zieken en ouderen verbeterd en is de schuldhulpverlening (dmv een centraal loket)op poten gezet. En nog veel meer. En: de SP zl de nadruk op sociaal beleid bljven leggen.
Kortom: algemene uitspraken als 'Heerlen doet te weing'zonder enigconcreet voorstel gekoppeld aan marginale rol vangemeenten en het feit dat dezelfde voedselbank ook in Maastricht en Sittard opereert geeft dat aan dat de oproep "voedselbanken in Heerlen onmogelijk maken" gebakken lucht is.Helaas moet de SP (wr)de droevige constatering doendat GroenLinks zichsteeds meertot eenanti-SP-partij ontwikkelt ipv een linkse oppositiepartij.En dt is erg teleurstellend.