Begrotingsdebat- 2e termijn

18 oktober 2007

Begrotingsdebat- 2e termijn

Voorzitter,

Gisteren had ik namens de SP-fractie forse kritiek op de uitn getrokken behandeling van de begroting en de algemene beschouwingen. Oftewel: de dubbele algemene beschouwingen die nu plaatsvinden. Ook de rest van de raad was daarover kritisch. Sommigen zouden zelfs liever op het terras plaatsnemen, bij voorkeur in juni. En daar kan ik me best iets bij voorstellen.

Alle gekheid op een stokje, de kritiek op de overbodigheid van het januarirondje en de algemene beschouwingen in juni is nu breed gedragen. Eerder liet de SP-fractie al weten dat er voldoende instrumenten voor de raad zijn om te sturen. Extra podiummomenten zijn niet nodig om de raad haar controle en sturings-functie te kunnen laten uitoefenen. Mijn conclusie op dit vlak luidt dan ook: wij als raad bepalen de cyclus, laten we de elementen waar we allemaal niets voor voelen dan ook gewoon weer afschaffen.

Toch vindt de SP-fractie dat sommigen in deze raad wel heel erg gemakkelijk hun bijdrage beperken. Zowat de gehele oppositie schreeuwde van de daken dat het College en de coalitie haar niet serieus nam. Bijdragen van oppositie-zijde zouden zonder blikken of blozen terzijde geschoven worden. Voorzitter, ik ben blij dat het College bij monde van wethouder Diederen die aantijging weg-gefileerd heeft. Van de 18 moties van afgelopen juni werd het grote merendeel zeer positief bejegend.
En, wie ondanks de uitleg gisteren nog steeds twijfels heeft, gelieve de volgende vraag te beantwoorden:Wat hebben de volgende moties met elkaar gemeen?Groene Ster, Bekkerveld, Lokale Lasten, OV-65+, Schoolzwemmen, Gemeentebegroting, Luchtkwaliteit, Algemene reserve2007, WWB-overleg, postkantoor Heerlerheide, Stadsdeelwinkel Heerlerheide, Personenvervoer Imstenrade, Kostenverdeling Gemeenschappelijke regeling Brandweer?

Voorzitter, van het niet serieus nemen van de oppositie is in de verste verte geen sprake. De SP-fractie denkt dan ook dat er iets heel anders aan de hand is. De oppositie is zoekende. En als je dan niet echt kunt vinden, ga je eerst roepen dat je niet serieus genomen wordt, en als dat nergens toe leidt dan heet het dat het eigenlijk allemaal bij hetzelfde gebleven is. Laat ik dan ng maar eens aangeven aan de hand van enkele voorbeelden wat er zo wezenlijk anders is in Heerlen.

Nooit was er een College in Heerlen dat zoveel investeerde in buurten (bekkerveld/aarveld) en al helemaal niet in de buurten (msp, passart, molenberg) die het moeilijker hebben.Onze stad heeft Nieuwe Energie als speerpunt gekozen, sterker dan ooit kst onze stad voor nieuwe energie. Het betrekken van scholen is een goed voorbeeld van hoe deze keuze verbreed wordt De uitbreiding van Solland en de vestiging van Energy Mills vloeien voort uit die keuze vn de stad. Het blijft jammer dat Scheuten daaraan niet toegevoegd kon worden. De Stadspartij suggereerde gisteren dat die successen hun basis in het verleden hebben en ook wel vanzelf zonder lokale bemoeienis ontstaan zouden zijn.
Let wel, voorzitter, niemand heeft hier ooit betoogd dat er geen enkele basis in het verleden ligt.
Regie en betrokkenheid maken het grote verschil. Heerlen wacht niet tot er iets gebeurt, Heerlen is betrokken, maakt keuzes en stuurt mee.

Als het gaat om het sociale gezicht van de stad, werkt Heerlen vanuit een duidelijk visie: het scheppen van gelijkwaardige kansen voor zoveel mogelijk Heerlenaren. De schuldhulpverleningsstructuur, de pro-actieve armoedebestrijding, het terugdraaien van de bezuinigingen op de allerarmsten en nemen van kwaliteit als maatstaf in de WMO zijn slechts enkele goede voorbeelden. Heerlen steekt haar sociale keuzes niet onder stoelen of banken of tussen regels en zinnen.

En laat dat nou net het grote verschil van nu met vroeger zijn. Misschien typeert het amendement van Leefbaar Heerlen nog wel het meest dat verschil. Waar onze stad kiest voor het besteden van een deel van de Algemene Uitkering aan een zo goed mogelijke invulling van de WMO en de daaruit voortvloeiende huishoudelijke hulp, doet Leefbaar Heerlen het voorkomen alsof dat bedrag nog eens uitgegeven kan worden. De reactie van de fractievoorzitter van Leefbaar Heerlen gisteren, deed het voorkomen dat hij liever niet heeft dat iemand in de raad duidelijk wordt welke consequentie instemming met zijn amendement heeft. De SP-fractie wil die consequentie hier even glashelder schetsen: een lokale lastenverlaging ten koste van mensen die huishoudelijke hulp nodig hebben. Dat is waar instemming met het amendement op neerkomt.

Voorzitter, De SP sprak gisteren al over het belang van gratis OV voor 65+ers in onze regio. Sinds dit jaar kennen we in Parkstad een proef met gratis OV voor 65+ers in de daluren. Het in de bus brengen, oftewel vergroten van de mobiliteit, van ouderen die anders thuis zouden blijven, is wel degelijk n van de doelen van de proef. We vragen ons af hoe het College hierover denkt.Je zou kunnen betogen dat die rijksproef kwam aanwaaien, de SP denkt echter dat ook op dit vlak sprake is van betrokkenheid van onze stad. Wil je meedoen, maar steek je je vinger niet op en overtuig je anderen niet van de noodzaak, dan gaat je beurt over, zo werkt dat.Dt op zich wil overigens niet zeggen dat we nu weer op onze lauweren kunnen rusten. Als de proef stopt in januari zijn we namelijk m kwijt. Het College gaf bij monde van wethouder Offermans aan de SP te kunnen verblijden. Vandaag zou immers door alle betrokken portefeuillehouders uit Parkstad de strategie bepaald worden. Kunt u ons al vertellen hoe u de Provincie gaat overtuigen? Zijn onze troepen al onderweg naar het Provinciehuis?

Voorzitter, de SP is zoals ik gisteren al aangaf, verheugd met de aandacht voor schoolzwemmen. Het is jammer dat de eerste lading kinderen zich niet al in het water begeeft. Kan het College aangeven wat er aan in de weg ligt om nog in januari 2008 te starten?Indien de start pas per september 2008 zou kunnen plaatsvinden, wil de SP van het College weten of het een optie is te bekijken of klassen leerlingen die door het uitstel geen schoolzwemmen gehad hebben alsnog voor 1 jaar mee te laten doen?

Voorzitter,Gisteren was de SP kritisch over het CAK. Het College liet weten dat er geen zeggenschap over het CAK bestaat. De SP begrijpt dat. Toch wil de SP het College vragen om het signaal vanuit de bevolking kenbaar te maken bij het CAK.

Voorzitter, deze Raad sprak zich gisteren kritisch uit over de wijze waarop uit het niets de vestiging van een 2e AH-XL in het Parkstad-bestuur aan de orde was. Terecht was de gehele raad en het voltallige College verbijsterd over de wonderbaarlijke agendering van dat voorstel. Tegen alle afspraken in Parkstad-verband (de heer Aarts verwoordde goed dat het Roda-stadion pas een 4e optie is in die afspraken) in kwam een AH-XL in de wei aan het oppervlak.De SP vraagt zich af wat zulke pogingen zeggen over Parkstad en de oprechtheid van de afspraken die in dat verband gemaakt worden p het moment dat puntje bij paaltje komt. Voorzitter, als stevig politiek signaal willen wij daarom een gezamenlijke motie, die door alle partijen in deze raad ondertekend is, indienen. (MOTIE)

Tot slot nog een opmerking over de financin:We zijn tevreden dat onze opvatting op dit vlak breed onderschreven wordt. Zoals reeds gezegd: de algemene reserve is er niet om tot grote hoogte op te potten. Tegelijkertijd is het een goed initiatief (CDA) om duidelijkheid te verschaffen over de gewenste stand van de algemene reserves. Vreemd blijft het dat sommigen hier beweren dat Heerlen grabbelt uit de grabbelton om vervolgens niet accepteren dat moties nog niet in de praktijk gebracht worden.

Voorzitter,
De SP is tevreden met deze begroting.In deze begroting zit muziek. Muziek met opbeurende en energieke toon maar een realistische tekst. We zijn er nog lang niet en er zullen ongetwijfeld nog obstakels op de weg verschijnen. Goede en mooie muziek met een realistische tekst stimuleert mensen. Dat geldt wat de SP betreft voor deze begroting.
SP-fractievoorzitter Ron Meyer tijdens de 2e termijn van de Begrotingsdebatten