ROOD-witte fietsenplan (UPDATE)

15 oktober 2007

ROOD-witte fietsenplan (UPDATE)

dsc00327.JPG
Jordy van ROOD-Heerlen schildert samen met Paul Reyns (Hoge School Zuyd) en Frank de Vries (Arcus)symbolisch de eerste fiets ROOD-wit

ROOD Heerlen maakt zich grote zorgen over de verkeersstromen, luchtvervuiling en vervoersmogelijkheden tussen het busstation en de onderwijsboulevard. Ter overbrugging van de afstand en als oplossing van de problemen presenteerde ROOD Heerlen dinsdag 16 oktober 2007 op ludieke wijze haar ROOD-witte fietsenplan. De heren Reyns (Hogeschool Zuyd) en De Vries (Arcus College) namen het plan in ontvangst en verfden zelf samen met de jonge SP-ers alvast de eerste fiets ROOD-wit.

Nu al heeft de route busstation-onderwijsboulevard te maken met luchtvervuiling en enorme verkeersstromen. Door de nieuwbouw van Arcus zullen de problemen toenemen. Bovendien beschikt slechts een deel van de jongeren over een gratis OV-jaarkaart. Veel jongeren moeten daarom extra vervoerskosten maken om op school te komen. ROOD presenteert een plan voor gratis gebruik van fietsen door scholieren, studenten en personeelsleden van de onderwijsinstellingen. Heerlen draagt graag het imago van duurzame stad. Het ROOD-witte fietsenplan past in dat plaatje: gratis, gezond en milieuvriendelijk vervoer.

dsc00321.JPG

Het plan is simpel: met het schoolpasje kan bepaalde tijd gratis gebruik gemaakt worden van een fiets die op 2 plekken te verkrijgen en in te leveren is: op het station en nabij de scholen.

Dinsdagochtend overhandigde ROOD Heerlen op ludieke wijze het plan aan vertegenwoordigers van de Hogeschool Zuyd en Arcus College. Uit ons onderzoek bleek dat er duidelijk behoefte is aan de gratis fietsen, dus zijn we maar vast begonnen de eerste fiets ROOD-wit te verven aldus Jordy Clemens van ROOD Heerlen. Deze behoefte spreekt ook uit de grote steun vanuit de studenten, zo verbond onder andere studentenvereniging Woord & Daad zich aan het plan.

Op L1-radio ging Jordy Clemens van ROOD-Heerlen in gesprek over het plan. Op internet wordt het volgende vermeld:

SP-jongeren pakken luchtvervuiling Heerlen aan

De jongerenafdeling van de SP in Heerlen presenteert vandaag een plan om de luchtvervuiling en de files in de stad aan te pakken.

Het plan heet het rood-witte fietsenplan en voorziet in gratis gebruik van fietsen door scholieren, studenten en personeel van de onderwijsinstellingen aan de Valkenburgerweg. Daar liggen onder meer de Open Universiteit en de Hogeschool Zuyd. Het plan wordt morgen behandeld bij de begrotingsbesprekingen van de gemeente.
Bron: www.l1.nl

Het Limburgs Dagblad publiceerde woensdag 17 oktober het volgende artikel:

Jonge SP'ers willen gratis fietsen

De jongerenafdeling van de SP, ROOD Heerlen wil dat scholieren, studenten en onderwijspersoneel gratis een 'witte fiets' kunnen lenen om van het station naar school te komen.

Van onze verslaggever
Heerlen
ROOD Heerlen bood het witte-fietsenplan dinsdag op een speelse manier aan bij vertegenwoordigers van Hogeschool Zuyd en Arcus College. Dat plan is simpel: met het schoolpasje kunnen leerlingen en personeelsleden gratis een fiets ophalen en inleveren bij het station en hun school. Studentenvereniging Woord & Daad steunt het plan. Dat moet helpen de verkeersdrukte en luchtvervuiling te verminderen. Vooral rond de onderwijsboulevard (Valkenburgerweg en Nieuw Eyckholt) zijn de vervuiling en drukte nu al te groot, stellen de jonge SPers. Bovendien zijn jongeren die geen OV-jaarkaart hebben dan goedkoper uit. En kan Heerlen het imago van duurzame stad waarmaken.