Week van Ben

19 november 2007

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, activiteitenleider en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

Beste lezers, hier ben ik weer!

schoonmakers2.jpg

Afgelopen zaterdag zijn SP'ers meegegaan naar een demonstratie van schoonmakers in Amsterdam. Een startbijeenkomst van de campagne van schoonmakers uit het hele land die georganiseerd zijn in vakbond FNV-Bondgenoten. Politieke partijen, activisten, mensen van kerken en moskeen en allerlei anderen steunen de schoonmakers. De SP natuurlijk ook. We vertrokken met twee bussen (waarvan 1 dubbeldekker) vol schoonmakers vanuit Limburg, de andere bussen en treinen kwamen uit het hele land. Zo'n 700 mensen: topdrukte! Toen we aankwamen stond de SP-soep-expres al klaar, je ziet de SP is solidair met mensen die knokken voor meer respect en betere voorwaarden van hun bazen. Deze mensen moeten vaak 3 baantjes op allerlei rare tijden hebben om rond te kunnen komen.

Van de soep werd gretig gebruik gemaakt. Kan ook niet anders, deze soep is zo lekker, daar kan je niet vanaf blijven.

Het was een schitterende opkomst! De zaal was bomvol! In feite was het de aftrap van een grote actie om werkgevers te dwingen om de schoonmakers een uurloon te geven van minimaal 10 euro bruto per uur. Dat is nu 8,90 bruto per uur, en dat is schandalig laag, daar kunnen zij niet van rondkomen.2046647851_be5818814d1.jpg

Het was een ware happening in het hotel, een zaal vol solidariteit en gelijkheid, en allerlei nationaliteiten. Niks discussie over zwart-wit of moslim en niet-moslim waar sommige politici de mond van vol hebben. Al de aanwezige mensen hebben 1 doel voor ogen: een betere toekomst! Daar hoor politici van pvv, verdonk en vvd nooit over. Laat ze eens bij de schoonmakers gaan kijken, bijvoorbeeld van Schiphol.
Allerlei groepen hadden optredens: protestzanger Joop Visser, een gospelkoor, turkse dansers en Sinterklaas. De Turkse muzikale groep vond ik nog het leukste wat muziek betreft. Ook waren er diverse sprekers, zoals Agnes Jongerius, voorzitter van de FNV, een kamerlid van Groenlinks en Sadet Karabulut, SP-2e Kamerlid. Er was ook een video-boodschap van onder anderen Jan Marijnissen (zie hier), maar ook zangeres Beppie Kraft. Maar het leukst en belangrijkst was toch dat de schoonmakers zelf spraken en dat zij met volle moed actie gaan voeren. Je kon zien dat mensen groeiden. Vol moed hun collegas en alle aanwezigen toespraken. Ze spraken bijvoorbeeld dat de bazen bang moeten worden en niet de schoonmakers. Je kon voelen dat deze mensen hun recht zullen opeisen en enorm veel steun uit de samenleving krijgen. Wie kan er tegen zijn dat mensen knokken voor een betere toekomst Om rond te kunnen komen! Een terechte opmerking!

Ik heb genoten van de middag en ook de vele anderen kon je zien genieten. Ik heb met veel mensen gesproken. Ik kan niet op de stoel blijven zitten als de zaal vol is, vind het heerlijk met zoveel mogelijk mensen te praten. Dan die en dan een ander. Wat ook de aandacht trok: terwijl er gesproken en gezongen werd, liepen er clowns rond, deze waren aan het poetsen rondom de groepen en sprekers. Dat zag erg leuk uit, gaf een zeer komisch effect!

Als afsluiting, kwam Sinterklaas binnen, hij was zijn eigen sinterklaasboek vergeten maar had het boek met de rijkste nederlanders bij zich. Daarbij zijn ook schoonmaakeigenaren, met genoeg pepernoten.

Mijn indruk was en is, de mensen hebben veel energie van elkaar gekregen. Ik weet zeker dat al deze mensen in de komende weken acties zullen voeren. Na het startfeest komt de actie! De bereid is groot, ik doe ook mee, jullie ook?

Op deze dag was ook in het SP-huis een scholing, net zo belangrijk. Het doet mij goed dat de SP goed in beweging is, straks na het congres gaan we weer een grote stap vooruit. De tribune is ook al weer binnen! Weer aan de slag!

Voor de afwisseling nog een mopje! Twee helderzienden komen elkaar na een tijd weer tegen, de een zegt tegen de ander, wat zie jij er over twee weken goed uit!

Groeten,

Ben Tarici