Week van Ben

25 november 2007

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, activiteitenleider en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

de SP-congresgangers in de Van Nelle-fabriek in Rotterdam

Beste kameraden, hier ben ik weer!

Nou, dat was me een bewogen week! Er is actie gevoerd door de FNV-schoonmaak bij de AMRO-ABN-bank in Heerlen, de AMRO-bank in Eindhoven en Den Bosch. Ook is er actie gevoerd door de schoonmakers bij het kantoor van het treinenonderhoud Nedtrain, in Maastricht. Nedtrain is de grootste opdrachtgevers van schoonmaakbedrijven. Schoonmakers zorgen voor nette treinen. ABN Amro is ook een grote opdrachtgevers. Doordat die klanten weinig geld over hebben voor de schoonmakers zijn de lonen laag en de behandeling slecht. De schoonmaakbedrijven verschuilen zich achter de klanten.

Samen met Olivia was ik erbij. ROOD en de SP steunen de schoonmakers! In Maastricht sloot ook Leny Eijssen van de SP in Maastricht zich aan. Overal vragen de schoonmakers aan politieke partijen en andere solidair te zijn. Ook andere mensen zoals priesters en mensen van de moskee steunen de schoonmakers. Het is leuk om te zien hoe verbaasd bazen altijd zijn als mensen voor hun rechten opkomen. Deze acties worden langzaam opgevoerd. Eerst netjes vragen...en daarna....
Hier vind je een videofilmpje van de actie bij ABN in Heerlen.

Afgelopen zaterdag zijn afgevaardigden van de SP-Heerlen naar het congres gegaan. De afgevaardigden die per trein zijn gegaan, hebben het geweten, zij hebben er 6 uur over gedaan om in Rotterdam te komen. Lang leve de NS! De zogeroemde privatisering van de publieke domeinen door VVD, CDA en PVDA gooit haar vruchten af. Je mag er letterlijk zo lang mogelijk van 'genieten'.

Ik had geluk, ik ben met Piet Brauer, Greta en Ron, meegegaan in de auto van Piet. De reis duurde iets korter...Bij aankomst zagen we de Van Nelle-fabriek liggen, wat een prachtig gebouw! Bij de ingang stond een trommelclub 'ketelmuziek' te maken. Fantastisch! Honderden afgevaardigden waren al binnen, we moesten onze lidmaatschapskaarten laten zien en daarna kregen we een hoop papieren in de handen geduwd.

Het leuke is, je ziet weer heel veel bekenden en natuurlijk heel veel onbekenden.

Meer dan 1.100 mensen waren aanwezig. De SP leeft! Er liepen ook veel camera-mensen rond. Ik heb geobserveerd hoe zij hun werk doen. De enige negatieve dame werd bijna besprongen door de camera-mensen. De media hebben zich rond de SP in de laatste maanden als bloedhonden gedragen! Weinig feiten en veel onwaarheden.

Als je als journalist zo je vak moet uitoefenen. Kritiek is niet erg, juist alleen maar goed, zoals ook Jan Marijnissen zei. Maar als je kritiek van een enkeling onder 10 vergrootglazen legt dan wordt het een scheef beeld.

Honderden amendementen zijn ingediend en de meerderheid heeft beslist, democratischer kan het niet. En dan zeggen sommigen dat wij niet democratisch zijn. Flauwekul. Iedereen die wil, kan binnen de sp meedoen. Maar dan moet je niet moord en brand schreeuwen als je eens niet je zin krijgt. Dat is namelijk democratie. Ook laten de media niet zien hoe het dan bij andere partijen is. Als je zegt dat een partij niet democratisch is, moet je laten zien of de anderen beter zijn. Kan me wel wat bewegingen bedenken die niet eens leden toestaan. Wij kijken elkaar bij de SP graag in de ogen in plaats van roep-maar-democratie. Het viel mij op dat sommige partijgenoten in de zaal spraken over democratie via websites en mails. Zeker zijn het snelle en handige dingen, maar het is volgens mij beter direct contact met mensen te hebben. Binnen onze partij, maar vooral in de stad en de buurten. We willen toch niet op de pvda lijken!?

Het was weer een hele leuke dag en een stap vooruit! Marijnissen is weer herkozen door een overgrote meerderheid. De afgevaardigden en Jan Marijnissen hebben de pers flink van repliek gediend. Ook Minister Terhorst kreeg er van langs. Ger Wouters uit Boxtel verwoordde het goed. "Als mevrouw Terhorst denkt te kunnen bepalen aan wie ik mijn geld overmaak, dan wil ik ook bepalen aan wij zij haar geld betaald!".
Jan Marijnissen had een hele goede afsluiting.

Dankzij de vrijwilligers werden de afgevaardigden zeer goed ontvangen en het was een toppunt van democratie. Bedankt!

Groeten,de gouden tomaat,Ben