CDA prijs (opnieuw) clientelisme

19 december 2007

CDA prijs (opnieuw) clientelisme

SP-raadslid Wim van Kempen doet verslag van een lange commissievergadering Econimische Structuur en reageert op de digitale sneer van CDA-raadslid Trudie Souren.

CDA prijst opnieuw clientelisme
Ga je voor je stad of je eigen vereniging?
Eigenlijk was het allemaal nogal eenvoudig. B&W hadden een aantal voorstellen laten uitwerken over regels voor subsidie: van sportactiviteiten, scouting, amateurkunst. Goed werk geleverd, met de betrokkenen degelijk overleg gevoerd. Iedereen was het over de grote lijn eens. Nog even kijken naar wat details en een soepele overgang van de ene regeling naar de andere. Niets aan de hand, zou je zeggen. Maar dan de commissie Economische Structuur.

In haar wijsheid vond zij het in de decembervergadering nodig om bijna 4 uur lang elk onderdeel nog eens opnieuw tegen het licht te houden. De voorzitter vergat de tijd en erger nog de verdere agenda. Er zaten mensen de hele avond te wachten voor 2 belangrijke zaken: de Medezeggensraad van het Openbaar Onderwijs (bezig met de toekomst van dit onderwijs) en deskundigen van het mijnwaterproject (voor een beslissing rond de productiefase).

Helaas had de commissie geen tijd. Niet voor hen; en niet voor de belangen van de stad, zou je zeggen.

Als het om zulke tastbare kwesties als geld en subsidies gaat, is iedereen wakker. De eigen vereniging, de portemonnee van de eigen club lijkt verdedigd te moeten worden. Dan heb je meteen een stel van je kiezers goed bediend.

Terecht, zou je menen, dat de SP de vergadering tot de orde wilde roepen. Vooral toen ook nog de vertegenwoordiger van de Stadspartij maar door bleef gaan met geld te vragen voor notabene een vereniging waarvan hij zelf bestuurslid is!

Maar wat valt er te lezen op de website van het CDA-Heerlen? Citaat:?Te gek voor woorden: een raadslid zou dus volgens de SP maar vooral geen maatschappelijke functie moeten vervullen. Volgens CDA-raadslid Trudie Souren wil de SP de stad vlug even in de huidige vier jaar allerlei regelingen opleggen waarmee de stad dan opgescheept zit - Alsof we zoiets gezegd konden hebben.

Het is te begrijpen dat het CDA weer wil (mee)regeren. Maar dat ze dit met onzin en leugens probeert te bereiken, zal toch niemand in de stad waarderen.

Zo zou de SP weinig ophebben met verenigingen. Dit is een wat rappe en vreemde conclusie uit het feit wij het voorstel volgen om koren (ook kerkkoren) te subsidieren als ze ook openbare optredens verzorgen (dus niet als ze alleen bij begrafenissen e.d. zingen). De regeling wil verenigingen juist prikkelen om meer in de openbaarheid te treden. B&W en wij zijn natuurlijk niet tegen het plezier en het nut van zingen; maar of de gemeente nu meteen iedereen moet subsidieren die samen met anderen iets doet.

Laten we zeggen dat het CDA over een aantal dingen nog niet goed nagedacht heeft. Ja, en clientelisme, dat kan gewoon niet. Raadsleden tekenen ervoor zich niet met belangenverstrengeling bezig te houden.