Week van Ben

4 december 2007

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, activiteitenleider en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

Beste lezers, hier ben ik weer! Terwijl ik hier zit te typen, zie ik dat het goed regent en dat het gaat stormen. Tenminste, dat hoorde ik op de weerberichten. We zullen maar afwachten, het weer is net als de peilingen: moeilijk te voorspellen.

50.000 leden hebben een kaart ontvangen om andere mensen lid te maken, de nieuwe leden en degenen die een nieuw lid aanbrengen krijgen een mooi horloge. Zodat altijd duidelijk is wat de SolidariTIJD is.?Het mooist van allemaal is: de nieuwe leden horen bij de beste politieke club van Nederland en ontvangen elke maand het prachtige nieuwsblad van de SP. Het blad ziet er ook goed uit, modern en fris! Ben benieuwd hoeveel leden de actie oplevert.

Met Ron ben ik naar Utrecht geweest, naar een demonstratie van schoonmakers, georganiseerd door de FNV-schoonmaak, deze hebben gedemonstreerd bij de Fortisbank. Agnes Jongerius, voorzitter van de FNV, is meegegaan met de schoonmakers om te demonstreren. Fortis is een grote klant van de schoonmaakbedrijven, zoals bekend, schrijven schoonmaakbedrijven onmogelijk laag in. Fortis maakte in 2006 bijna 5 miljard winst en wil voor een dubbeltje op de eerste rij voor de schoonmaak. Dat betekent, dat Fortis de slechte omstandigheden van de schoonmakers mede bepaalt. Een laag uurloon, weinig respect en een hele hoge werkdruk. De schoonmakers willen een uurloon van tenminste 10 euro bruto en meer zichtbaarheid. De schoonmaakbedrijven verschuilen zich achter de klanten en daarom kloppen de schoonmakers bij de bedrijven en de grote klanten aan. Dat gaat heel goed. Je kunt ze steunen op www.steundeschoonmakers.nl

Enkele dagen geleden ben ik weer met advocaat Piet Brauer en Fer Wesselink naar Centrale Raad van Beroep geweest [C R v B] in Utrecht. Deze rechtbank gaat over de WAO, AOW, bijstandszaken enz. Hij heeft daar vaker zaken te behandelen en bemiddelen. Het is interessant om te zien hoe nauwkeurig de rechters de zaken onderzoeken en beoordelen. Heel anders dan vaak mensen denken. Deze rechters hou je niet voor de gek! Daarna zijn we door de mooie binnenstad van Utrecht gewandeld en in cafe Belgie hebben we wat gedronken. Zoals gewoonlijk heeft Fer zijn vetrouwde kopje koffie gedronken. Van daar uit naar de dochter van Piet Brauer, Marieke, gegaan in Amsterdam. Ze was jarig. Hebben daar nog wat gepraat en gegeten, Piet had nog twee taartjes gekocht in Utrecht ter ere van de verjaardag van zijn dochter. 's Avonds zijn we samen met 5 personen, met vriend van Marieke, in de binnenstad van Amsterdam in een Indisch- restaurant gaan eten. Het smaakte goed, alles op!

Afgelopen dagen kwam ROOD binnenlopen. Ze hadden weer een prettige actie ergens in een wijk, deze week had het bestuur weer een vergadering en weer een actie voorbereid. De rode jassen en vestjes hangen hier niet lang, dat is maar goed ook, ze zijn er ook niet om te hangen, maar om gedragen te worden. Van het SP-huis wordt steeds meer gebruik van gemaakt, dat is een goede zaak. De SP leeft, groeit en gaat er elke dag tegenaan. Daar ben ik trots op.

Met stormachtige groeten,

Ben Tarici