Week van Ben

6 januari 2008

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, activiteitenleider en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

Beste lezers, hier ben ik weer!

Zo, de feestdagen zijn voorbij! En, zijn jullie allemaal een paar kilo dikker geworden?

Word actief bij de SP en de kilootjes vliegen ervan af, haha! Ik heb zo'n voorgevoel dat het dit jaar nog drukker en turbelenter in de politiek wordt. De tegenstellingen zullen toenemen.
Bekijk maar eens wat er in de wereld gebeurt. Een vat olie kost nu al 100 dollar, meteen hoor je van de zogenaamde deskundigen zeggen, dat de energieprijzen omhoog gaan. Graan-export aan banden gelegd in enkele landen. Er dreigt sociale onrust. Het weer wordt extremer. De armen in de hele wereld krijgen het nog harder te verduren.

Dat belooft nog wat in de nabije toekomst, maar de SP staat klaar. Ik kijk vaker op de sites van de andere SP-afdelingen, valt op, dat de SP behoorlijk actief is, de een wat meer de ander wat minder, we staan allemaal voor hetzelfde, dat is prachtig! Ik verheug me al op komende acties.

Voor mij mag het kabinet morgen vallen, ben er ook van overtuigd dat de SP zal meeregeren. Had ook moeten gebeuren. Jammer dat de gevestigde orde ons landelijk en provinciaal buiten houdt. Zo is het in Heerlen ook gegaan. Straks kan niemand meer om ons heen.
In tegenstelling tot andere partijen hebben wij het niet nodig om zetels te stelen. Van mensen die weglopen en die door andere partij met open armen ontvangen worden.

Wat ik echt zie in de stad en het land is, dat mensen genoeg hebben van het heilige geloof in de markt. Die markt heeft geen oog voor wat goed is voor mensen. Daarin telt alleen maximale winst. Vrijwel alle partijen zijn in de afgelopen 15 jaar meegegaan in die illusie. De PvdA met Wim Kok voorop. GroenLinks lust er ook wel pap van. Er is maar een partij die echt tegen de marktwerking was en is in de zorg, energiesector, openbaar vervoer, onderwijs, etc.
Al 20 jaar wordt consequent VVD-beleid in dit land uitgevoerd. Zonder de VVD als grootste partij en zelfs zonder de VVD in het kabinet.

Zaterdagavond heb ik een uitzending gezien van Kassa, dat ging over de energieprijzen. PVDA- kamerlid Samson was ook aanwezig, hij had ook kritiek op de prijzen en de invulling van de specificaties van de energierekeningen. Iemand van de aanwezigen had het over de liberalisering van energie, daar ging Samson niet op in. Sinds energiebedrijven geprivatiseerd worden, zijn de prijzen schrikbarend omhooggegaan. De PvdA was een van de voorstanders van de liberaliseringen. Kijk ook eens naar de NS en ander openbaarvervoer: Duurder en minder dienstverleningen! Veolia laat ook nog eens zien dat als de bedrijven de opdracht binnen hebben, ze helemaal niets op hebben met het belang van de maatschappij (gratis ov 65-plussers).

Het leven van de gewone burgers wordt een stuk duurder, zet je de tv aan, dan hoor je dat het goed gaat. Voor wie? Het gaat in veel landen niet goed met burgers, als afleiding wordt een zondebok gekozen.

Er is maar een zondebok: het heilige streven naar maximale winst voor weinig mensen.?ik noem het:?kapitalisme!

Dit systeem wordt steeds ondragelijker voor de gewone burger. In een Duitse stad is een demonstratie geweest van burgers tegen misbruik van prive-gegevens, deze worden misbruikt onder het mom van terrorismebestrijding.

Het terrorisme is alleen maar groter geworden door de bloedige bezetting van Irak, Palestina en Afghanistan!Men kan beter met elkaar gaan praten i.p.v. schieten. En het ging daar om andere zaken dan de bevolking. Olie, econimische mach en militaire macht.

Als we het over terrorisme hebben, dan is duidelijk dat je terrorisme moet aanpakken. Maar dat doe je niet door arme landen te bombarderen. Dat doe je vooral door armoede te bestrijden. Haal de voedingsbodem voor extremisme weg. Wat daar in die landen nu gebeurt? De vrije markt wordt met harde hand in de samenlevingen doorgedrukt.

Ik denk echt dat als je de armoede probeert op te lossen in de wereld, dat dan de voedingsbodem een groot deel weg voor terrorisme en voor ander extremisme.

Over een week komt de tribune weer aanzetten. De uitnodiging voor de nieuwjaarsborrel is ook weg. Hij zal een dezer dagen aankomen bij de leden. De nieuwjaarsborrel vindt zaterdag 12 januari tussen 17 en 19 uur plaats. Zorg dat je erbij bent. Het wordt leuk.

Jullie komen toch ook?

Met vriendelijke groeten,Ben Tarici