Ongelovige SP en Pvda?

22 maart 2008

Ongelovige SP en Pvda?

Afgelopen week publiceerde het LD een artikel over de situatie van kapelaan Beijk, werkzaam in de Pancratiuskerk in Heerlen-centrum. De kapelaan heeft een vervelende ziekte en wil zijn auto daarom graag naast de kerk op het plein parkeren. Daar mag echter niet geparkeerd worden en daarom ontstond over de geparkeerde auto van de kapelaan blijkbaar een discussie met handhavings-ambtenaren. De kapelaan deed daarover een boekje open in de krant. Je kunt vanalles vinden van de situatie van de kapelaan en het artikel. Je kunt bijvoorbeeld vinden dat er een oplossing moet komen voor de kapelaan. Je zou ook kunnen vinden dat elke (zieke) burger dezelfde weg zou moeten bewandelen, of je nou kapelaan bent of niet. Ook kun je vinden dat er altijd uitzonderingen op de regels gemaakt moeten kunnen worden, afhankelijk van de situatie. Hoe je het ook wendt of keert: de individuele gezondheidssituatie van de kapelaan is moeilijk in te schatten en nog moeilijker te bediscussieren. Die individuele situatie moet daarom ook niet hier beoordeeld worden. De SP wenst de kapelaan van harte succes en sterkte met zijn situatie.

De kapelaan had echter ook nog een politieke boodschap. En die is wel interessant voor een discussie. De kapelaan suggereerde min of meer dat de positie van de kerk sinds "de SP-PvdA-coalitie" in Heerlen ondermijnd zou zijn. De kapelaan erkent in het artikel weliswaar de scheiding van kerk en staat maar hoe de SP en PvdA in Heerlen met de kerk omgaan, dat lijkt volgens de kapelaan nergens op. Daarmee lijkt de tijd van weleer- wellicht onbedoeld- een beetje terug. Oude vooroordelen over de politiek en verzuiling en de kerk die haar politieke invloed aanwendt. Bovendien lijkt de kapelaan- iemand met een voorbeeldfunctie voor zijn parochie- 2 partijen af te rekenen op basis van zijn eigen individuele situatie.

De kapelaan vergeet verder enkele opmerkelijke feiten. De kapelaan spreekt over een SP-PvdA coalitie, terwijl de coalitie verder bestaat uit VVD en Ouderenpartij. Ook lijkt de kapelaan plots te vergeten dat een VVD'er de verantwoordelijke bestuurder is voor zijn eigen individuele probleem. En tot slot dat het beleid dat op hem van toepassing is niet door de coalitie maar in het verleden door de gehele raad bedacht en besloten is (waarin bijvoorbeeld ook het CDA zit!).

Maar ach het zij de kapelaan vergeven.
Die hoeft die politieke verhoudingen en details ook niet per se zo precies in te schatten....

Het vreemdst lijkt echter de suggestie dat de SP en PvdA in Heerlen niets met gelovigen zouden hebben en/of de kerk zelfs zouden tegenwerken.

Vanmorgen een kaarsje wezen aansteken. Voor de kapelaan en diens vervelende persoonlijke situatie. En voor iedereen met de onwaarschijnlijke gedachte dat de SP en PvdA louter uit ongelovigen bestaan of zich louter om ongelovigen bekommeren.