Week van Ben

10 maart 2008

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, activiteitenleider en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

Beste lezers, hier ben ik weer!

Afgelopen zondag heb ik een reportage gezien over kinderen die diep in China spijkerbroeken maken. Dat was op de Belg -1, het programma heet Lichtpunt. Wat je zag was een en al uitbuiting van kinderen. Deze meisjes van 15 tot 20 jaar gaan ver van huis werken in een texielfabriek, zij blijven daar vaak een jaar lang vanwege de enorme afstanden. Er kwam een buitenlandse handelsdelegatie op bezoek, die de woon-fabriek bezichtigden en hun orders bekeken. Ze keken niet naar de arbeidsomstandigheden van het personeel om.

De directie was al op de hoogte van de komst van de westerse handelsdelegatie, aan hen werd alles mooier voorgespiegeld dan het was. De meisjes moeten 10 tot 13 uur perdag werken en slapen met 8 tot 12 in een kamer. Vaak moeten zij ook 's nachts werken, zonder dat ze daarvoor betaald worden. Je zag op de reportage dat de jonge mensen bijna in slaap vielen onder het werk. Een meisje klaagde daarover, haar werd gezegd dat zij haar mond moest houden, voor straf kreeg ze ook nog een boete. Sommige jongeren hadden nog drie maanden salaris te goed: 50 euro per maand! De directie zei tegen de buitenlandse delegatie dat de meisjes 75 euro verdienden permaand, deze slikten het voor zoete koek. De westerse klanten wasten hun handen in onschuld, deze willen alleen scherpe prijzen.

Gelukkig werd alles goed gefilmd, daarna werd de film in beslag genomen en weer teruggegeven. Het meest indrukwekkende was het verhaal van Jasmine, 15 jaar oud, zij vertelde dat zij ging werken om de studie van haar zus te betalen, ze had de tranen in de ogen, zij vertelde ook, dat zij en haar vriendinnen maar 2x naar het toilet mochten van de ploegbaas, onder het werken. Men zag ook dat het de jongeren het teveel werd, ze gingen met zijn allen naar de chef toe, ze eisten ook hun maandloon op, dat zij nog te goed hadden.

Bij de chef werden de meisjes afgesnauwd en bedreigd, omdat de camera erbij was, kregen zij hun achterstallig loon. Hele dozen vol met spijkerbroeken werden in de vrachtwagens geladen. Op naar de rijke landen, zoals Nederland. Vroeger had men de mond vol over de mensenrechten in China, nu er goed geld verdiend wordt, is dat allemaal voor sommigen wat minder belangrijk. Zie ook hoe dat er bij de Olympische Spelen aan toe gaat.

Wat in die reportage te zien was, was gewoon Feodalisme van het ergste soort, met steun van het westen. Hier liggen de spijkerbroeken in de schappen, van 100 euro per stuk: gemaakt met tranen.

Terug naar het Heerlense SP-huis. Woensdag gaan de tribunes weer weg, er zijn weer leden erbij gekomen. Enkele dagen geleden zag ik de buurvrouw aankomen met een verwond gezicht, zij was gevallen. Enkele buren hebben een mooie nieuwe auto. Ik zeg maar altijd zo: ik heb mijn 'eigen' chauffeur: de bus-chauffeur. Afgelopen zaterdag was het weer erg druk in het sp-huis. Veel afspraken voor het spreekuur- en tegelijkertijd ook nog de kaderscholing. Een groep SP'ers uit de regio die met opdrachten hun sterke en minder sterke kwaliteiten trainen.

De mensen die een afspraak hadden,moesten op de zolder wachten, er was nergens plaats, zo druk was het. Daar hadden zij de tijd om de mooie affiches te bekijken, die overal op zolder hangen. Er hangt ook een waakhond bij. Die stond op de SP-poster van de europese-verkiezingen. Zo'n 4 jaar geleden. Ik heb later ook nog moeten lachen over de fotos in de krant, tussen de foto?s van de kandidaten van de andere partijen, stond de waakhond er tussen. Naast die van Eurlings: Schitterend!

Benieuwd wat volgend jaar juni komt. Een Pitbull?

Met vriendelijke groeten,Ben