Meyer: Shoot the system, not the messenger!
Meyer: Shoot the system, not the messenger!
Buschauffeurs in Nederland liggen al enige tijd overhoop met hun werkgevers en de overheid. Sterker nog: na dagen met vrije bustripjes voor de reizigers, wordt er momenteel gestaakt. Morrend gaan sommige reizigers daarom op zoek naar alternatief vervoer om op hun werk of school te komen. Vandaag dient een kort geding van onder andere reizigersbelangenorganisatie Rover en enkele noordelijke Provincies tegen de stakers. De Heerlense SP-fractievoorzitter Ron Meyer betoogt waarom de staking belangrijk is voor chauffeurs en reizigers.
Natuurlijk is het op z'n zachtst gezegd lastig als een belangrijk vervoermiddel als de bus niet rijdt. Natuurlijk is het erg vervelend als je daarom op een andere manier- of zelfs helemaal niet- op school, werk of bij familie kunt komen. Toch is deze staking van groot belang voor het openbaar vervoer in de toekomst, en dus voor de reiziger. Vooral de reiziger die volledig afhankelijk is van de bus.
Het gaat al lang niet meer om werknemers die wat centen erbij vragen en die van hun werkgever niet krijgen. Na de actievoerders concludeerde ook (zelfs?!) de commissie De Vries- ingesteld om de problemen te bekijken- dat de marktwerking de oorzaak is van de problemen in het streekvervoer. De overheid moet volgens de oud-PvdA-senator ingrijpen. Nog los van het gemak waarmee rijke multinationals als Veolia zeggen te moeten bezuinigen op arbeidsvoorwaarden, betekent de conclusie van De Vries 1-op-1 dat zeker niet de stakers maar juist het systeem van marktwerking de oorzaak van de ellende in het streekvervoer is. Dat systeem waarin de gevestigde politiek van met name CDA en PvdA en VVD de afgelopen decennia zo heilig geloofde. In het streekvervoer betekent de vrije markt niets meer of minder dan onmogelijke prijsconcurrentie: commerciele bedrijven bieden zich (te) goedkoop aan- om de opdracht bij de Provincie binnen te halen- om daarna die (te) goedkope prijs door keiharde bezuinigingen terug te verdienen. Over de ruggen van reizigers en werknemers. In Parkstad was de overdreven hoge prijs die Veolia vroeg- toen zij eenmaal uitvoerder van het busvervoer was- voor verlenging van de proef voor gratis OV voor 65-plussers een van de voorbeelden. De verlenging van de proef ging niet door omdat de gemeenten terecht weigerden die absurde prijs te betalen.
Dat reizigersorganisatie Rover en de noordelijke provincies de chauffeurs voor de rechter slepen getuigt daarom vooral van ongekende kortzichtigheid.
Het zijn de chauffeurs die de samenleving wakker schudden. Zij zijn de boodschappers van het slechte 'nieuws': de overheid als organisator van een gevecht over de ruggen van reizigers en werknemers. Hun strijd is een maatschappelijke strijd voor een goede publieke voorziening als het openbare busvervoer. Zij verdienen daarom alle steun van de wereld. Van de SP. Maar ook van de noordelijke provincies, van Rover en van de reiziger. Shoot the system, not the messenger!
De SP steunt de stakende buschauffeurs in woord en daad.
- Zie ook:
- Actief in de stad
- Algemeen