20 oktober 2008

Verantwoording over subsidie is logisch, ook voor ambtsdragers!

Vandaag verscheen in het LD een weergave van het opiniestuk van SP-fractievoorzitter Ron Meyer over de subsidie voor ambtsdragers. Hier vind je het volledige opiniestuk:

Verantwoording over subsidie is logisch, ook voor ambtsdragers!

In het LD schreef verslaggever Marcel de Veen dat de gemeente Heerlen niet meer wil betalen voor een luisterend oor van geestelijke ambtsdragers. Ook CDA-fractievoorzitter Charles Claessens suggereerde zoiets dergelijks. Beiden slaan de plank mis en gaan voorbij aan een logische plicht van alle overige subsidies in Heerlen.

De huidige regeling ambtsdragers geeft een fiks bedrag aan iedere pastoor, dominee of imam, zonder dat geregeld is wat ermee dient te gebeuren. Bovendien hoeven zij zich op geen enkele wijze voor de besteding van het geld te verantwoorden. Oftewel: een subsidie zonder enig genoemd doel en zonder enige plicht om te verantwoorden wat er mee gedaan is. Een luxe die geen enkele andere Heerlense subsidie-verkrijger kent. Bij alle andere subsidies in Heerlen geldt dat ze voor een bepaald doel gegeven worden, en dat er achteraf verantwoording moet worden afgelegd over de besteding ervan. En terecht, het gaat immers om gemeenschapsgeld.

Tegelijkertijd zijn er veel mensen- ambtsdragers of geen ambtsdragers- en al dan niet religieus geinspireerd, die op een fantastische manier ondersteuning bieden aan mensen die in de verdrukking zitten. Mensen die lang niet allemaal bereikt worden door de officiele hulpverleners. Kijk bijvoorbeeld in Heerlen naar het inderdaad kerkelijk geinspireerde - Citypastoraat dat daarin heel actief is. Navraag leert dat het Citypastoraat helemaal geen gemeentelijke subsidie ontvangt.

Kortom: het is logisch de huidige letterlijk onverantwoorde regeling te beeindigen. Ik stel voor die regeling te vervangen door een met een duidelijk doel: het bieden van directe menselijke ondersteuning. Een regeling waar religieuze en niet-religieuze groepen gebruik van kunnen maken. Daarmee stimuleren we de broodnodige ondersteuning, en maken we een einde aan een uitzonderingspositie die de geloofsgenootschappen zelf ook niet meer zouden moeten willen.

Ron Meyer is fractievoorzitter van de SP in Heerlen