Week van Ben

3 november 2008

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

Beste lezers, hier ben ik weer!

Moet zeggen, het busstation ziet er goed uit, het is modern en praktisch. De meesten mensen vinden dat ook, straks nog het NS-station. Daar mag je als Heerlernaar best trots op zijn, vinden jullie niet?

Jammer dat een meerderheid van de raad niet voor een centrumbad is. Misschien heeft iemand nog een idee hierover en lukt het toch nog...

In Heerlen staan weer de borden voor de Waterschapsverkiezing. Kom er langs als ik in de bus zit, dan zie ik weer de koppen van het CDA: Waterschapsbelang! Kan beter opstaan: Eigenbelang! Het CDA doet mee met meerdere lijsten. Volksverlakkerij.

Willen zich zo weer een paar duizend euro meepikken als zij worden gekozen. De stemming is schriftelijk, ik stuur blanco terug. Zullen niet veel mensen stemmen, denk ik.

Zo, de weblog van de SP wordt steeds meer prikkelender, zeker, er moet flink zout in gegooid worden, des te meer komen er leukere reacties. De Leefbaren en de liberalen leven er lustig op los op de site, wij ook.

Soms moet ik lachen om sommige reacties.

In de wijk Rennemig zijn een paar leuke fotos gemaakt, staan op site. Was weer leuk in de wijk, hebben nog een kop koffie gedronken bij Jenny Voogt, onze oud-voorzitter.

Het regende pijpenstelen. Na een uur was het droog.

Jenny staat trouwens ook leuk op de foto. Vaak zijn er hele leuke gesprekken met de mensen. Wat mij vaak opvalt, dat veel mensen tevreden zijn over hun woning-- en omgeving. Als mensen niet thuis zijn dan gooien we krant in de bus, het gebeurt ook wel eens dat een hond aan de brievenbus hangt. Je hebt van die honden, die kunnen geen postbode uitstaan: Arme postbode!

Andere partijen vinden het vreemd dat de sp langs de deuren gaat, is volgens mij het normaalste wat er is, de dialoog! Veel politiekers voelen zich niet op hun gemak tussen gewone mensen, blijven liever in hun eigen kringetje, van daaruit ga je dan ook redeneren.

Ik heb op buitenhof een interview gezien met een filosoof/diplomaat Kishore Mahbubani uit Singapore. Was een interessant interview. Deze man vindt dat meer landen met elkaar moeten praten, niet alleen met zichzelf. Het ging om de verplaatsing van politieke macht en culturele macht naar het Oosten. Hij vond ook, dat Europse landen niet alleen naar Amerika moeten luisteren, maar ook naar de opkomende machten als China, India, Japan, Thailand en andere landen.

Hij hoopte ook dat Obama president gaat worden en dat landen mekaar nodig hebben, als land alleen doe je niet veel. Hij zei ook: een land isoleren is het stomste wat men kan doen, dan krijgt men het tegenovergestelde, wat men juist niet wilt. En: Europa moet zich meer bemoeien met Palestina, en zorgen dat er twee staten naast elkaar kunnen leven, zoals Israel en Palestina, ook niet meer blindelings Amerika volgen.

Interessante discussiestof.

Met vriendelijke groet,