Burgemeester bevestigt: Rein Hummel schendt Gedragscode

3 december 2008

Burgemeester bevestigt: Rein Hummel schendt Gedragscode

"Als mensen iets verafschuwen dan is het de schijn van vriendjespolitiek. Het is goed dat de Burgemeester opkomt voor de Gedragscode van Raadsleden en degenen die zich daar niet aan willen houden aanpakt." aldus de SP in reactie op de kwestie Hummel.

Leefbaar Heerlen-fractievoorzitter Rein Hummel is door Burgemeester Gresel stevig op de vingers getikt. Hummel erkende vorige week dat er ten aanzien van zijn persoonlijke situatie en de kwestie EHC sprake was van belangenverstrengeling. Hummel verklaarde eerder in een brief adviseur te zijn van het bestuur van EHC. Bovenop Hummel's adviseurschap in het verleden en heden, was Hummel lid van de kascontrolecommissie in de jaren dat de ellende voor EHC ontstond. De gemeenteraad sprak in 2 raadscommissievergaderingen en de raadsvergadering over een oplossing voor de door wanbeleid van het voormalige bestuur in financieel zeer zwaar weer verkerende voetbalvereniging.

Na een verzoek tot een uitspraak hierover van de SP bevestigde de voorzitter van de Raad, de Burgemeester, dat de Gedragscode van Raadsleden door Hummel's gedrag geschonden was.

Hummel had lak aan de regels die nota bene door de Raad in 2005 unaniem?waren afgesproken. Die regels moeten onder andere voorkomen dat de schijn van vermenging en belangenverstrengeling, oftewel vriendjespolitiek, kan ontstaan.

De regels zijn niet alleen van belang voor individuele raadsleden, maar ook voor de uitstraling van de gehele raad en het vertrouwen van mensen in de lokale democratie. Bij schending van de regels wordt bovendien de organisatie waarover door de Raad gesproken wordt absoluut geen dienst mee bewezen.
Raadsleden zitten niet in de raad om hun vrienden te helpen, maar zijn verkozen als volksvertegenwoordiger van alle burgers in de stad.

Het begon allemaal door een stellige opmerking van Hummel over de toestand van Hummel tijdens de begrotingsdebatten over de situatie van EHC. SP-fractievoorzitter Ron Meyer vroeg Hummel waar hij zijn stelligheid vandaan had. Toen haperde Hummel's beroemde woordenbrei. In vage bewoordingen gaf hij te kennen direct betrokken te zijn geweest. Kort erna weersprak Hummel opmerkingen over een integriteitsprobleem. Later stelde hij echter dat er sprake was van een grote mate van belangenverstrengeling, maar dat hij zich niets in de weg liet staan om in zijn functie van raadslid over EHC te spreken en te beslissen. Hummel ging daarmee opzichting en welbewust in de fout. SP-raadslid Piet Brauer sprak hem meerdere malen aan. Diens opmerkingen leken aan dovemansoren gericht. Daarop besloot de SP de Burgemeester te vragen zijn visie te geven. Burgemeester Gresel bevestigde dat Hummel de Gedragscode geschonden had.