Einde sociale werkvoorziening

20 december 2008

Einde sociale werkvoorziening

Column van Riet de Wit, December 2008

Ooit stond solidariteit hoog in het vaandel van de Nederlandse politiek. Langzaam maar zeker holt alles achteruit. U weet wel: privatisering, marktwerking, bezuinigingen. Het eindresultaat is steevast minder kwaliteit voor mensen die onze zorg nodig hebben. Nu is de Sociale Werkvoorziening aan de beurt. In Parkstad is Licom het grootste bedrijf.

De Sociale Werkvoorziening heeft tot doel mensen met een handicap een volwaardige arbeidsplek te geven. Daar is subsidie voor nodig. De werkplaats moet aangepast worden, er moet begeleiding zijn, het werktempo is vanwege de handicap vaak beperkt. Afgelopen jaren groeide het aantal mensen met een handicap. Het rijk geeft echter niet meer subsidie. Dus zijn er grote wachtlijsten. In Parkstad wachten bijna duizend mensen op een baan. Omdat het rijk meer geld voor deze solidariteit weigert vroeg staatssecretaris Aboutaleb een commissie om advies over de toekomst van de Sociale Werkvoorziening. Voorwaarde: geen cent er bij. Een ordinaire bezuinigingsopdracht dus.

Op een avond ga ik naar een discussie hierover in Roermond. Tof Thissen, een van de leden van de commissie, komt het advies uitleggen. Tof Thissen is lid van de Eerste Kamer voor Groen Links. Hij is bekend als voorzitter van een club van directeuren van Sociale Diensten. Ik ga tegengas geven. Want wat betekent dit advies?

Voor mensen die nu al werken in de sociale werkvoorziening blijft gelukkig alles hetzelfde. Net als een gezond iemand, blijven zij gewoon werknemer . Maar dat bestaat straks niet meer voor nieuwe gehandicapten. Nee, zij worden geen werknemer meer. Nieuwe mensen met een handicap worden hun leven lang veroordeeld tot uitkeringsgerechtigden. Ze krijgen een uitkering en daarvoor moeten ze werken. Ze krijgen geen CAO meer, geen salaris, geen pensioen. Erger nog! Ze mogen/moeten zelfs werken onder het minimumloon. Mensen worden gestraft voor hun handicap met een levenslange veroordeling tot uitkeringsgerechtigde en leven op de armoedegrens. Voor de allerbeste fulltimers is maximaal 110% haalbaar van het minimum. Weg sociale werkvoorziening!

Tof Thissen heeft geen antwoorden op de vragen. Hij vergelijkt de gehandicapte werknemer met de parttime baan van zijn gezonde vrouw! Hij heeft zich laten strikken voor een opdracht om te bezuinigen op mensen met een handicap. Gelukkig vertrekt Aboutaleb naar Rotterdam om burgemeester te worden. Hopelijk trekt zijn opvolger dit advies door de plee. Dan wordt Tof Thissen als Groen Linkser politieke schande bespaard en mensen met een handicap een veroordeling tot een leven lang armoede.