Exodus - deel 3

4 december 2008

Exodus - deel 3

In de commissie en in de Raad werd eerder al lang en uitgebreid gesproken over de eventuele vestiging van een Exodus-huis in Heerlen. Exodus vangt ex-gedetineerden en gedetineerden in hun laatste fase op en begeleidt ze bij terugkeer in de maatschappij.

In de Raad van maart werd een voorstel van de SP door bijna de hele Raad aangenomen om eerst de druk op de broze sociale infrastructuur te onderzoeken. De resultaten van dat onderzoek en de eventuele komst van Exodus werden gisteren tijdens een nieuwe commissievergadering besproken.

In de 2e termijn stelde de SP: Deze mensen zijn er. Mensen die in de fout gingen en daarvoor gestraft werden. Deze mensen keren ook zonder Exodus terug in onze Heerlense wijken. Jaarlijks keert 250 keer iemand uit Heerlen terug uit de gevangenis. Mensen die zich in al onze wijken vestigen zonder begeleiding en zonder controle. De nieuwe vriendelijke buurman kan zo iemand zijn.

Nu geeft Exodus de garantie dat er met het Exodus-huis in elk geval 10 Heerlenaren voortaan opgevangen, begeleid en gecontroleerd worden. En gemeenten elders reageren ook nog eens bijzonder positief over Exodus in hun stad. Er is geen sprake van verzwaring of belasting van de sociale infrastructuur. Onze Burgemeester geeft aan dat zijn collega's hem te kennen gegeven hebben dat er geen sprake is van onveiligheid, overlast of problemen met het Exodus-huis in hun gemeenten. Kortom: een Exodus-huis leidt nergens tot problemen.

Tel daarbij op dat uit onderzoek blijkt dat opvang en begeleiding tot minder terugval in fout gedrag leidt.Als je mensen in de wijken echt serieus neemt, luister je niet alleen naar hun begrijpelijke vrees, maar wijs je mensen ook hierop. Solidariteit met zwakkeren is belangrijk, maar we hebben het hier juist over solidariteit met alle mensen in de wijk. Die hebben er allemaal baat bij als mensen die ooit in de fout gingen dat niet weer doen. Opvang leidt tot minder recidive en minder overlast. Als er iets is wat we in Heerlen weten, is het dat wel!

Als je dat als politicus alleen erkent als de publieke tribune leeg is, ben je geen knip voor de neus waard.

Hier vind je de hele bijdrage in de eerste termijn:

Over de eventuele vestiging van Exodus in onze gemeente is al veel gezegd.
Er is in deze raadszaal maar ook en vooral daarbuiten al vele uren over gesproken. De emoties liepen tijdens die gesprekken geregeld hoog op. De SP houdt van stevige discussies maar doet hoe dan ook een beroep op iedereen, voor en tegenstanders om zoveel mogelijk vanuit zuivere argumentatie en respect voor elkaar te redeneren.

In de voorgaande vergaderingen zijn zowat alle argumenten aan bod gekomen. Ik zal dat niet overdoen.Voor de SP zijn onder andere dit belangrijke argumenten:
a) dat er in Heerlen elk jaar zo'n 250 mensen vanuit de gevangenis in Heerlen terugkeren zonder dat er sprake is van begeleiding, controle en hulp bij het vinden van werk en latere huisvesting. Die 250 mensen wonen ook nu in al onze wijken. De nieuwe vriendelijke buurman kan tot die groep behoren zonder dat we dat weten. Dat we dat nu niet weten betekent niet dat deze mensen er niet zijn. Dus als mensen een gevaar vormen, vormen ze dat zeker als er helemaal geen begeleiding of controle is.

Daarnaast spraken diverse partijen over de gevolgen op de sociale infrastructuur van de stad. Van links tot rechts werd gewezen op de eventuele gevolgen van een extra groepen mensen die een beroep doen op de sociale voorzieningen van onze stad en die leunen op de broze sociale infrastructuur van onze stad. Mijn partij heeft reeds in maart aangegeven dat dit wat ons betreft van doorslaggevende belang is in het oordeel over de komst van Exodus.

Na een uiteenzetting van alle facetten die in deze kwestie een rol spelen, sprak ik in maart letterlijk de volgende woorden: Het enige steekhoudende overgebleven argument is,dat de komst van Exodus de, in vergelijking met andere steden, nog steeds zwakke sociaal-economische en maatschappelijke structuur in Heerlen te zwaar zou belasten. Helaas kunnen we die conclusie, door een gebrek aan informatie, vandaag nog niet trekken. Het College stelt terecht dat Heerlen al heel veel doet als het om opvang en begeleiding van zwakke groepen gaat. Maar, tot nog toe is onvoldoende onderbouwd welke extra inspanningen er door onze stad verricht moeten worden door de komst van een Exodus-huis. Dat Exodus-huis kan immers net zo goed een positief effect hebben. Wij moeten nu noodgedwongen en zonder dat er een concrete vraag is een standpunt innemen.Wij constateren dat Exodus een goede voorziening is om mensen na detentie een betere kans in de maatschappij te geven. En dat het voor de wijken en buurten in heel het land beter is als mensen begeleid worden dan wanneer zij zonder begeleiding terugkeren in diezelfde wijken en buurten. Wij zouden dit alle 300 gedetineerden gunnen die jaarlijks terugkeren in onze stad.Wij constateren tegelijkertijd dat de vrees van extra belasting van onze zwakke sociale infrastructuur nog onvoldoende onderzocht is. En daarom stelden wij samen met anderen voor om dat te onderzoeken alvorens een besluit over de komst van Exodus genomen kan worden.

Het College onderzocht de gevolgen op de sociale infrastructuur aan de hand van ervaringen elders. Die ervaringen tonen dat er geen sprake is van een verzwaring op de sociale infrastructuur. Exodus is in Heerlen zelfs bereid om aanvullende voorwaarden te stellen. Exodus stelt dat van de 15 te begeleiden personen er 10 uit Heerlen komen. Is dit per saldo? Met andere woorden: wordt rekening gehouden met de eerder door Exodus weergegeven filosofie dat sommige mensen beter niet in hun oude omgeving kunnen terugkeren?
Zo ja, betekent dat dan dat Exodus Nederland, en niet per se het Exodus-huis in Heerlen, de garantie geeft dat in elk geval 10 Heerlenaren opgevangen worden? Dat kan dus ook in Groningen zijn? Kan Exodus aangeven hoeveel Heerlenaren er afgelopen jaar in Exodushuizen zaten?

Kan het College aangeven hoe het maximaal aantal te gebruiken bijstandsuitkeringen door Exodus-bewoners in verhouding staat met het aantal te gebruiken bijstandsuitkeringen door ex-gedetineerden die niet door Exodus begeleid worden?

Tot slot, in de informatie die we tot ons hebben kunnen nemen, en die ook landelijk bekend is, ten aanzien van recidive en veiligheid van de buurt. Kan het College- de Burgemeester- aangeven of er contact is geweest is met de gemeenten (Colleges en politie aldaar) waar een Exodus-huis gevestigd is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe zijn de bevindingen?