Nutsbedrijf

20 januari 2009

Nutsbedrijf

Column Riet de Wit, Januari 2009

Eindelijk is er volop discussie over de verkoop van Essent. Toen Provinciale Staten het besluit tot verkoop nam bleef het protest beperkt tot een handjevol SPers. Nu bekend is geworden dat een Duits energiebedrijf Essent opkoopt begint iedereen zich te roeren. Gelukkig!

Je zou denken dat we langzamerhand genoeg hebben van al die privatiseringen. Of het nu de zorg is, de post, openbaar vervoer of energie: gewone mensen lijden er onder. Van al die privatiseringen profiteren de sterksten: hoge salarissen, bonussen, dure leasebakken. Ondertussen betaalt het gewone volk iedere privatisering duur: hoge prijzen, slechte service en niks te zeggen. Er moet immers winst gemaakt worden. Alsof we dat niet al lang weten gaan we maar door. Nu is Essent aan de beurt.

Nog niet zo lang geleden had de gemeente Heerlen haar eigen Nutsbedrijf voor de levering van energie. Het zetelde achter het station. Als er problemen waren kon je er terecht. Het Nutsbedrijf stond bekend om zijn uitstekende service en compassie met betalingsproblemen. Jaarlijks ontving de gemeente een forse winst die zij investeerde in de stad. Opeens vond de meerderheid in de gemeenteraad dat ons Nutsbedrijf niet zelfstandig kon overleven. Verkoop zou de stad veel geld opleveren. De SP was fel tegen verkoop. We riepen dat de gemeente de kip met de gouden eieren slachtte en haar zeggenschap verloor. En we kregen gelijk!

Precies dezelfde discussie met dezelfde argumenten herhaalt zich nu rond Essent. Alleen zijn nu vooral de provincies aan zet. Groot geld strooit velen zand in de ogen. Men rekent zich rijk aan de vele miljoenen die verkoop oplevert. De vraag is of dat klopt. De jaarlijkse winst die provincies en gemeenten krijgen zullen verdwijnen. Ook al zet je het hele bedrag op de bank, dan zal de rente-opbrengst lager zijn dan het huidige dividend. Maar geld is maar n ding. Je kan er leuke dingen van doen en zelfs goeie dingen voor Limburg. Maar de zeggenschap die zijn we kwijt. En dat is gevaarlijk want energie behoort tot de eerste levensbehoeften van de mens. Iedereen heeft energie nodig.

Heerlen verkocht haar Nutsbedrijf aan Essent. Essent wordt verkocht aan de Duitse energie reus RWE. Het zal met Essent gaan zoals het ons Nutsbedrijf verging: het bestaat niet meer, we hebben er niks meer over te zeggen en het geld is al lang op!