Raadsvergoeding onder de loep!

7 januari 2009

Raadsvergoeding onder de loep!

Zeker in een tijd waarin veel bewoners de gevolgen van de economische neergang ervaren, is het goed als de volksvertegenwoordiging bekijkt of zij een signaal kan geven. Als het aan de SP ligt kan dat bijvoorbeeld door de raadsvergoeding te verlagen. Onze voorstellen daartoe werden in het verleden meerdere malen onder hoongelach verworpen. Gelukkig is nu een meerderheid van de raad in elk geval bereid de verschillende opties voor aanpassing van de vergoeding te onderzoeken. Dat is een eerste stapje.
Ron Meyer over de SP-motie Raadsvergoeding

Er geldt in Nederland een wettelijke minimumvergoeding van raadsleden en die is 80% van de norm. Het maximum is 100%. Gemeenteraden mogen zelf binnen die bandbreedte bepalen wat hun vergoeding is. De norm is in Heerlen ongeveer 1.200 euro per maand. De Heerlense raad heeft lang geleden gekozen voor de maximale vergoeding. Meerdere malen stelde de SP voor om die vergoeding te verlagen. Al die voorstellen werden destijds door een grote meerderheid van de raad weggewuifd. De SP heeft daarom nu voorgesteld in elk geval de verschillende alternatieven te onderzoeken. Naast verlaging van de vergoeding of bevriezing van toekomstige verhogingen, is namelijk ook het koppelen van een deel van de vergoeding aan aanwezigheid bij raadsvergadering een optie.

Uiteindelijk stemden de fracties van de PvdA, Ouderenpartij en Groen Links in met het SP-voorstel. De rest van de raad toonde zich niet bereid ook maar zelfs de verschillende varianten uit te werken.