De fabel van de hoge Linkse lasten

23 februari 2009

De fabel van de hoge Linkse lasten

In het Limburgs Dagblad verscheen het volgende opinie-artikel van de hand van Ron Meyer en PvdA-fractievoorzitter Barry Braekenover de lagere lokale lasten.

Het is een hardnekkig verwijt : linkse partijen zijn potverteerders. Colleges met een sterke linkse signatuur zouden veel geld in de samenleving pompen en hun uitgaven moeten financieren met hoge lokale lasten. Via de portemonnee wordt de kiezer bang gemaakt voor links aan de macht.

In Heerlen zijn de SP en PvdA de grootste partijen in de coalitie die sinds 2006 regeert . En dus is het interessant om te kijken naar de ontwikkeling van de lokale lasten. Het angstbeeld blijkt bij het analyseren van de cijfers een mythe te zijn. Uit de recente cijfers van het onafhankelijke onderzoeksinstituut COELO blijkt dat Heerlen van de 36 grootste gemeentes van Nederland op het lijstje woonlastenontwikkeling op de tweede plaats staat met een daling van 3,2%. Alleen Nijmegen doet het beter met een verlaging van 5,1%. Opvallend genoeg heeft Nijmegen een volledig links college en ook de nummer drie op de lijst, Hilversum, beschikt over een PvdA-SP tandem.

Nu maakt n zwaluw nog geen zomer. Heerlen heeft nog een lange weg te gaan om de woonlasten op het landelijke gemiddelde te krijgen. Het is echter hoopgevend dat Heerlen in n jaar tijd op de ranglijst van de hoogte van de woonlasten van de vierde naar de elfde plaats is gegaan. Het is de inzet van de huidige coalitie om de komende jaren die trend door te zetten. Natuurlijk met behoud van maatschappelijke investeringen n met behoud van de lage leges. Want ook daar scoort Heerlen, als het gaat om rijbewijzen en uittreksels uit het geboorteregister, erg goed.

Linkse partijen hebben de afgelopen jaren bewezen investeringen in de samenleving te kunnen combineren met een solide financieel beleid zonder forse lastenverhogingen. Eind jaren zeventig maakte Hans Wiegel wijzend naar Joop Den Uyl de grap: Sinterklaas bestaat en daar zit hij. Anno 2009 zitten de sinterklazen bij andere partijen.

Ron Meyer is fractievoorzitter van de SP Heerlen en Barry Braeken is fractievoorzitter van de PvdA Heerlen