Essent-propaganda voor bestuurders

31 maart 2009

Essent-propaganda voor bestuurders

Dinsdagavond 31 maart was er wederom een informatieavond van Essent voor gemeente- en provinciebestuurders in Thorn. De opkomst viel erg tegen, op de bijeenkomst in januari was de zaal vol, nu nog niet half. Misschien dat veel bestuurders nu toch wel inzien dat de verkoop van Essent (of Nuon of Eneco) aan een buitenland echt niet noodzakelijk is en dat de bevolking er echt tegen is. Maar liefst 80% van de burgers geeft aan de energie liever in eigen handen te houden.

Onze cartoonist Lars had in sneltreinvaart een paar mooie uitspraken van vooraanstaande Nederlanders omgezet in een leuke cartoon en dat was geweldig gelukt! De bezoekers moesten er om lachen en enkelen wilden zelf ook graag een cartoon. Dat kan natuurlijk, als er morgen een mooi stuk in de krant staat waarin ze aangeven waarom de verkoop van Essent een slecht plan is!

Net zoals de mensen hieronder...

CDA-er Hessels: 'Het CDA blijft een sterk voorstander van publiek aandeelhouderschap van energiebedrijven. Betrouwbare en betaalbare energievoorziening is een eerste levensbehoefte en hoort dus ook zeker tot het takenpakket van de overheid.'

Wouter Bos: Provincies die hun aandelen willen verkopen omdat ze denken dan meer geld te kunnen uitgeven dan nu, rekenen zich onterecht rijk en snijden zichzelf in de vingers.'

Jrgen Grssmann is de baas van RWE. In 2008 kreeg hij een basissalaris van 2,7 miljoen euro. Hij verdiende een bonus van 4,3 miljoen euro. En RWE stortte 2 miljoen euro in zijn pensioenpot. Zo ontving Grssmann in totaal 9 miljoen euro.

Hans Wiegel: 'Er zal winst moeten worden gemaakt. Straks gaan de prijzen hier dus omhoog. De Nederlandse burger zal de rekening betalen.'