Europa: Big in business, small in democracy

27 maart 2009

Europa: Big in business, small in democracy

'Europe Big in Business. Small in Democracy.' Dat stond donderdag op een spandoek bij de ingang van de European Business Summit in Brussel, een jaarlijkse ontmoeting van Europese zakenlieden en politici. Liefst 11 van de 27 Eurocommissarissen wonen de Business Summit bij waar ROOD (waaronder de Heerlense Lenny) demonstreerde tegen de lobby van de grote bedrijven.

SP-partijtent met actievoerders in Brussel op donderdagmorgen

European Business Summit
Twintig ROOD-leden zijn donderdag naar het sjieke Brusselse conferentiecentrum gekomen om te protesteren tegen de onzichtbare invloed van lobbyisten op het Europese beleid. Omdat elk entreekaartje ruim 1400 euro kost, besloten de SP-jongeren buiten een 'inschrijfbalie' te maken. Daar konden passerende lobbyisten alsnog onthullen wie ze zijn voor wie ze werken en hoeveel geld er mee gemoeid is. Maar de verwachting klopte: geen hond meldde zich aan.

Massale boycot
Het officile lobbyregister van de Europese Commissie bevat tot nu 1200 bedrijfsnamen. Maar het werkelijke aantal lobbyisten dat in Brussel de politiek probeert te benvloeden bedraagt zeker 15.000. Lobbyisten boycotten het register boycotten massaal. Toch heeft de Europese Commissie er geen enkel probleem mee om het lobbyende bedrijfsleven actief op te zoeken zoals bij deze European Business Summit. Dennis de Jong, SP-lijsttrekker voor de komende verkiezingen voor het Europees Parlement: "De vakbeweging is al blij als er n EU-commissaris aan haar bijeenkomsten deelneemt. Het toont weer eens aan hoe scheef de verhoudingen in Europa zijn."

Lees meer en bekijk videobeelden op de website van ROOD.!