SP zoekt voorstanders verkoop Essent

26 maart 2009

SP zoekt voorstanders verkoop Essent

De SP is op zoek naar voorstanders van de verkoop van Essent aan RWE. De partij organiseert op 3 april een publiek debat in Maastricht. Om een evenwichtig debat te kunnen houden zijn een aantal prominente voorstanders gevraagd in debat te gaan met drie prominente tegenstanders. Echter Limburgs gedeputeerde Jos Hessels weigert mee te doen aan het publieke debat. De leden van de Raad van Bestuur van Essent geven niet thuis.

Tot nu toe staat de teller op drie tegenstanders en een voorstander van verkoop. Deze verhouding is weliswaar een afspiegeling van de mening van de bevolking, maar van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de verkoop van Essent zou je toch mogen verwachten dat ze hun standpunt kunnen verdedigen. Met name de weigering van Jos Hessels die Limburg als aandeelhouder vertegenwoordigd, is onbegrijpelijk. Blijkbaar heeft het college van Gedeputeerde Staten te weinig argumenten en durft men daardoor de discussie niet aan te gaan. Dit is erg triest, deze mensen beslissen immers wel over het lot van Essent. Aldus Thijs Coppus, fractievoorzitter voor de SP in Provinciale Staten.

De drie plaatsen van de gasten die de verkoop afraden worden bemand door fusie-econoom Professor Hans Schenk, Jan Willem Goudriaan van de Europese vakbond van nutsbedrijven en SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen. Andr Jurius, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Marktwerking in Energie komt uitleggen waarom de verkoop aan te raden is. De avond zal worden geleid door Math Verberkt, eindredacteur van TV Maastricht.

De debatavond begint om 20.00 uur in hotel de LEmpereur tegenover het station in Maastricht en is vrij toegankelijk.