Brabant: verkoop Essent aan zijden draadje

14 april 2009

Brabant: verkoop Essent aan zijden draadje

Dat de kritiek onder de bevolking op de verkoop van energiebedrijf Essent hand over hand toeneemt is duidelijk en niet verbazend, de nadelen zijn immers overduidelijk. Maar nu net als in Limburg ook in Brabant vrijemarkt-voorvechter en coalitiepartij VVD zich tegen de verkoop heeft gekeerd wordt het zelfs in de Provinciale Staten aldaar nog spannend. Hierdoor maakt het opeens een flink verschil dat de kleinere fracties tegen lijken te gaan stemmen. Sterker nog: de beslissing lijkt in handen van de kleine fractie van de Partij voor de Dieren.

Groot-aandeelhouder Noord-Brabant bezit 30% van de aandelen terwijl deverkoopvolgens RWE alleen doorgaat wanneer minimaal 80% (!!) van de aandelen verkocht wordt. Dit laatste wordt bij tegenstemmen van de Partijvoor de Dieren in Brabant niet gehaald, in dat geval zou een eventueel vrstemmen van de Provincie Limburg (vrijdag aanstaande) niets meer uitmaken.

Terwijl achter de schermen coalitiepartijen CDA en PvdA PvdD-Statenlid Birgit Verstappen proberen om te praten door op andere punten toe te geven neemt de kritiek op de verkoop ook onder andere partijen toe. Zo vertrouwen onder andere ChristenUnie/SGP en Brabantse Partij de zaak niet. Uit de Volkskant van vanochtend:

Heel kritisch
Statenlid Hermen Vreugdenhil van ChristenUnie/SGP zegt dat hij er heel kritisch in staat. Wij zijn op dit moment absoluut niet tevreden. Statenlid Cors Punt van de Brabantse Partij neigt eveneens naar een nee. Ik ben op geen enkele manier overtuigd.

Dus moet Essent het hebben van Birgit Verstappen. In principe zijn wij tegen de deal, maar we beraden ons nog. Mocht er iets uit te slepen zijn, dan zullen we ons er achter scharen.

Het worden nog spannende weken. Komende vrijdag valt de beslissing in de Provinciale Staten van Limburg en de SP zal natuurlijk van de partij zijn om een tegengeluid te laten horen. Brabant beslist op 24 april, tot die tijd zal de SP ook daar nog harde acties voeren voor het behoud van energie in eigen handen!