Verkoop Essent lijkt bijna van de baan!

16 april 2009

Verkoop Essent lijkt bijna van de baan!

In Noord-Brabant zegt de Partij van de Dieren definitief tegen de verkoop van Essent te gaan stemmen. Daarmee is een meerderheid van de Brabantse Staten tegen de verkoop en krijgt RWE niet de gewenste 80 procent van de aandelen in handen. Het bedrijf zij eerder Essent in dat geval niet te willen overnemen.

Van Volkskrant.nl:

De Partij voor de Dieren (PvdD) in Noord-Brabant is tegen de overname van Essent door het Duitse RWE. Met de stem van de eenmansfractie is nu in principe een meerderheid van de Provinciale Staten van Noord-Brabant tegen de verkoop van het energiebedrijf.

Partijleider Marianne Thieme van de PvdD liet woensdag weten dat de partij principieel tegen de overname is. Eerder deze week zei het Brabantse Statenlid van de partij, Birgit Verstappen, nog twijfels te hebben. We hebben nu samen besloten helderheid te verschaffen, zegt Thieme. Zij is principieel tegen, omdat de markt heeft bewezen niet goed te functioneren. Thieme: We moeten zuinig zijn op het belangrijkste dat we hebben: onze energiebedrijven.

Vorige week kwam de verkoop van Essent op losse schroeven te staan nadat de Brabantse VVD een coalitiepartij zich ertegen had gekeerd. Nu lijken alleen CDA en D66 zeker voor de verkoop te stemmen, en de PvdA onder voorwaarden. Zij vertegenwoordigen 27 van de 55 zetels en dus n stem te weinig voor een meerderheid.

Net als de SP, die al maandenlang actie voert tegen de verkoop van Essent, ziet de PvdD eveneens grote gevaren in het uitleveren van onze energievoorziening aan de vrije markt. Bovendien blijkt al langer dat een grote meerderheid van de Limburgers en Brabanders energie graag in eigen handen wil houden en niet wil uitverkopen aan het Duitse particuliere bedrijf RWE. De officile stemming in Brabant zal plaatsvinden op 24 april, tot die tijd blijft het dus spannend!

Morgen vergaderen Provinciale Staten van Limburg en daar valt de beslissing over de aandelen van de Provincie Limburg. De SP voert al maanden actie en sluit die acties in Limburg morgen af op het plein voor het provinciehuis, tientallen SP-ers en andere actievoerders uit heel Limburg bieden dan onder andere meer dan 7200 handtekeningen tegen de verkoop aan.

Zie ook:
- 77 procent betreurt te ver doorgeschoten marktwerking