Een bizarre dag in Den Bosch

15 mei 2009

Een bizarre dag in Den Bosch

Vandaag werd het trieste nieuws bekend dat het Brabantse provinciebestuur op een slinkse manier alsnog VVD en PvdA (naast de eerder al voor verkoop pleitende CDA en D66) de mogelijkheid heeft gegeven te draaien en opeens vr verkoop te stemmen. Daarmee is de Brabantse politiek gezwicht voor het grote geld en de loze beloften. Lees ons weblog van eerder vandaag over hoe diverse partijen hun ziel verkochten.

Een aantal Limburgse SP-ers trok vanochtend naar Den Bosch om te protesteren tegen de verkoop, nog onwetend hoe bizar de dag zou eindigen. Lees hier een verslag van Heerlens SP-er Irma Koopman:

Vanmorgen waren we al vroeg in Brabant. De dag begon goed, het zonnetje scheen, we hadden geen file en werden hartelijk welkom geheten met koffie en koeken. Er was een flinke groep SP-ers aanwezig en het leek even alsof we werkelijk een kentering teweeg brachten in het denken van beroemde politici als Hans Wiegel, Jan Terlouw, Maria van der Hoeven, Lilianne Ploumen en de meerderheid van de Tweede Kamer en nu zelfs werkgeversbonden landelijk, maar ook Zeeuws, Brabants en Limburgs. Ze waren tegen verkoop en met goede argumenten, Terlouw noemde zijn D66-mensen zelfs kortzichtig. Het debat begon ook goed, maar ergens na 15.00 uur was de VVD ineens om.

De Statenleden van de VVD stemden ineens voor verkoop van "de ruggegraat van de Nederlandse economie". Het leek wel een science-fiction film, zeer vreemd debat om te volgen. Niemand deed een uitspraak over de kerncentrale in Borssele, ondanks vragen van de fractievoorzitter van de SP. Een kerncentrale in Duitse handen vinden uw volksvertegenwoordigers geen probleem.

Pikant detail is dat RWE helemaal niet zeker is wat het precies krijgt voor de dikke 9 miljard die het voor Essent neertelt. Minister Van der Hoeven van Economische Zaken zei gisteren nog in de Tweede Kamer dat de Brabant beter had kunnen wachten met een besluit tot de splitsing van energiebedrijven geregeld is: Men zal mijn beoordeling van het plan moeten afwachten, je moet weten wat je koopt.' Ook de PvdA in de Tweede Kamer was tegen de verkoop maar deed nauwelijks iets om de verkoop tegen te houden, noch om hun Statenleden in Brabant (die voor verkoop stemden) over te halen.

Ruggengraat van de deal zoals die nu is goedgekeurd is een 'duurzaamheidsovereenkomst' met RWE waarin beloofd lijkt te worden dat het bedrijf flink aan de slag gaat met duurzame energie. Echter, volgens een rapport van advocatenkantoor De Brauw Blackstone blijkt al dat deze overeenkomst niets nieuws brengt. Brabant, en iedereen die geeft om onze energievoorziening is bedonderd door een aantal gemeente- en provinciebestuurders in Limburg, Brabant en elders met eurotekens in hun ogen.