Actiebijeenkomst: Wij pikken geen verhoging AOW-leeftijd!

2 september 2009

Actiebijeenkomst: Wij pikken geen verhoging AOW-leeftijd!

Deze week organiseerde de SP een eerste actiebijeenkomst rondom de plannen van het kabinet om de AOW-leeftijd te verhogen van 65 naar 67. (bekijk hier een filmpje over dat thema) In de tjokvolle zaal in het Leiehoes bleek dat de boosheid onder mensen over de asociale plannen, die onze sociale zekerheid nog verder afbreken, erg groot is.

Belangrijker nog: iedereen is het erover eens dat we nu niet bij de pakken neer moeten gaan zitten maar dat het tijd is voor actie. We moeten het kabinet, vooral Bos en Balkenende, laten zien dat ze niet ongestraft keer op keer de gewone man kunnen pakken. Ze mgen niet wegkomen met het afbreken van ons land, ze mgen geen groepen mensen tegen elkaar uitspelen en ze meten afblijven van onze AOW. Genoeg is genoeg, nu is het tijd voor actie!

Aanstaande zaterdag gaat de SP weer aan de slag rondom deze actie, in het centrum van Heerlen worden dan handtekeningen opgehaald tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. Mee actie voeren? Mail of bel ons! heerlen@sp.nl of 045-5725777

De SP stt voor de AOW-leeftijd omdat verhoging ervan onzinnig, onnodig en asociaal is. Kort een aantal argumenten tgen de verhoging van de AOW-leeftijd op een rijtje:

Genieten van de oude dag mag!

Dat door de vooruitgang meer mensen kunnen genieten van hun oude dag is geen reden om de AOW-leeftijd te verhogen. We leven niet om te werken, maar werken om te leven. Deze maatregel is helemaal oneerlijk voor de mensen met een laag inkomen. Zij leven gemiddeld korter en hebben eerder een slechte gezondheid. Het aantal mensen dat gezond de AOW-leeftijd haalt zal door de verhoging afnemen. Hierdoor wordt pensioen dus steeds meer iets voor mensen met een hoog inkomen.

De AOW is betaalbaar, ook in de toekomst

De groeiende groep 65-plussers zorgen er voor dat de inkomsten uit belastingen over pensioenen fors zullen stijgen. Die belastinginkomsten zijn voldoende om het stijgende aantal AOW-uitkeringen te betalen. Dat is iets wat door velen is onderzocht en erkend, waaronder het CPB, het rekencentrum van de regering zelf.

Bezuinig op de JSF of hypotheekrenteaftrek

Vanwege de crisis moeten er keuzes worden gemaakt om geld te besparen. Maar waarom niet een streep door de aanschaf van de JSF? Waarom niet de hypotheekrenteaftrek voor villa's boven de miljoen afschaffen? Waarom niet de rijken een eerlijke bijdrage vragen voor het financieren van de AWBZ en zorgpremies?

Ouderen komen nu al niet aan de bak

Er zijn bijna 1 miljoen mensen in Nederland die willen werken maar geen baan kunnen vinden. Vooral voor werklozen tussen de 50 en 65 is het erg lastig om op nog aan het werk te komen. Van de 64-jarigen werkt nog maar 13%. Laten we eerst deze groep mensen aan het werk helpen, dat zorgt voor genoeg arbeidskrachten in de toekomst.

Een hogere AOW leeftijd levert geen geld op

De regering wil 4 miljard besparen. Maar er zijn nu ruim 650.000 55-plussers afhankelijk van een arbeidsongeschiktheid of werkloosheidsuitkering. Als de AOW-leeftijd verhoogd wordt naar 67 moeten deze uitkeringen ook 2 jaar langer worden betaald.

foto's: Ali Behroozi

Meer lezen? Kijk ook op de actiesite! www.65blijft65.nl