Week van Ben

2 december 2009

Week van Ben

Een bijzondere aflevering van de week van Ben. De schrijver van de Week van Ben wordt op het moment van plaatsing namelijk geopereerd aan verstopte luchtwegen rond zijn neus. De SP wenst Ben veel succes en beterschap!

Beste lezers, hier ben ik weer.

Zoals jullie misschien weten, ik ben ook lid van de vakbond FNV.Ik heb enkele dagen geledengeholpenbij een folderactie bijIkea. Ikea in Polen verbiedt werknemers lid te zijn vanhun vakbond. Vakbonden over de hele wereld hebben Ikea hierop aangesproken. In de folder is uitgelegd wat er precies aan de hand is.

In het dagblad De Morgen [Belgi] staat een groot stuk in over de groeiende armoede in Belgi. Jammer dat wij in Nederland zon krant niet hebben. Kritisch en bevlogen.In Belgi leven 700.000 mensen in permanente armoede en 1.500.000 mensen op de armoedegrens. Dat is een schande in onze samenleving, schrijft de Morgen.

In ons land land en talrijke andere landenis het niet veel beter. Armoedebestrijding heeft geld nodig, want armoede groeit, ook onder werkenden. Juist de armoedeval- de problemen voor mensen net boven de minumumgrens- is verschrikkelijk. Op lokaal nivo doet de SP er alles aan mensen te ondersteunen. Het Rijk laat vooral bij de armoedeval grote gaten vallen.

Tel daar ook nog eens alle privatiseringen op en de ellende is compleet. Als je ziet dat de energiekosten en ziekenfondskosten alsmaar stijgen, dan kun je nagaan dat de maatschappij op de rand van een vulkaan leeft.

De onrendabelen vergeet men. Wie heeft deze documentaire gezien? Het wordt tijd dat ook anderelinksnoemende partijen daar stelling tegen nemen. De SP doet dat al haar hele bestaan. Ben ervan overtuigd, dat wat men de gewone mensen afpakt, dat de mensen het later op hun bordje terugleggen. Het zou leuk zijn dat er een linkskabinet zou komen: SP, Groenlinks en PvdA. De kns was er in 2005, maar toen wilde Wouter Bos niet samen met Halsmema en Marijnissen kiezen voor een 20punten-plan. Wouter Bos hield de wereld voor in gevecht te zijn met Balkenende maar wist allang dat hij alleen met Balkenende wilde regeren. Zie nu wat er met de PvdA gebeurt. Allemaal voor het pluche van liberaal Wouter Bos.

Het ligt aan de kiezer. Maar het heeft ook veelte maken met de opstelling van partijen.De PvdA moet zich landelijk en provinciaalniet meer laten gebruiken door het CDA, VVD en D66. De geschiedenis laat zien dat de PvdA altijd verloor na samenwerking met het CDA.

Ik hoop toch dat er nog een beetje sociaal geweten en gezondverstandis in de PvdA.

Bij de CDA in Heerlen is het behoorlijk aan het rommelen: Domme uitspraken van Gresel en een'uitgelekte mail'van Ivonne Moonen.

Ik zou zeggen: Gebruik je verstand!

Heb Mark Rutte gehoord bij Buitenhof. De man van de mooie woorden. Hij komt ongeloofwaardig over. Er zit te veel honing in zijn verhaal.Het was echt zonder inhoud, ik zou zeggen, zeg het dan duidelijk waar je voor staat, en niet alsmaar over hervormingen te hebben. Bezuinigingen en het afbreken van sociale zekerheid. Dat is wat Rutte en ook Pechtold willen. Dat heet geen hervorming of vooruitgang. Laat me niet lachen.

Vaak durven partijen niet rechtuit te zeggen waar zij voor staan, zeker met de verkiezingen in aantocht. Van verschillende mensen heb ik gehoord, in Hoensbroek, dat Rein Hummel weer als een idioot te keer is gegaan in de gemeenteraad en commissies.

Interessant is dat Hummel zich eigenlijk alleen maar echt om Hoensbroek bekommert als het om grote projecten en de ontwikkelaarsgaat. Hij, die zo voor zijn Hoensbroek is, maakt zich niet druk om het verdwijnen van lijn 42, zal hem te min zijn. Ben benieuwd wat voor naam zijn club straks heeft. Belang van Hoensbroek of belang van Heerlen. Ik heb eenalternatief: LijstEigenbelang.

Binnenkort gaan we de handtekeningen aanbieden, die we hebben opgehaald in Hoensbroek, aan de Provinciale Staten. Er wordt nog iets omheen gemaakt. Ikben er dan helaas niet bij. Ik word geopereerd.

Maar jullie horen weer snel van mij. De acties gaan door.

De zonnige groeten,

Ben