Week van Ben

13 december 2009

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, vertelt in een wekelijkse bijdrage wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

Het Schoonmakersparlement: let op wie er linksachter zit...

Beste mensen, hier ben ik weer!

Obama heeft de Nobelprijs ontvangen. Dat is erg raar, vind ik. Niet alleen zit hij nog maar kort op z'n plek. Hij zit in 2 oorlogen die allebei nog lang nietgestopt zijn.Hij gaat ook nog eens 30.000 militairen sturen naar Afghanistan. Van Nederland verlangt hij wr een bijdrage,en daarom krijgtNederlandnu heel veel complimentenvoor de eerdere bijdrage.

Dat betekent dat er meer burgerslachtoffers gaan vallen en nog meer jongeren in soldatenkleding sneuvelen of zwaar gewond raken. De stammen in Afghanistan verdragen zich ondermekaar niet eens, laat staan dat men daar buitenlandse mogendheden accepteert. Ondanks de langdurige oorlog wint de Taliban steeds meer terrein.

De Amerikanen hadden de Russen eerst moeten vragen, voordat zij invielen, waarom deze na jarenlang strijd zijn vertrokken uit Afghanistan. Een DJ VU!

Dat Deja Vu heb ik ook als ik naar de actuele nederlandse politiek kijk. Pechtold is politicus van het jaar geworden. Proficiat.Een aardige man, iemand die een goede spreker is. Maar kom op. Dit is dezelfde Pechtold die al jaren wil bezuinigen op de gewone mens. En dezelfde man die gewone arbeiders onzekerheid wil geven. Ontslagrecht versoepelen. De man van D67 die de pensioenleeftijd nog verder en sneller omhoog wil krijgen! Deze partij gaat nu nog meer zweven. Het wordt tijd dat men kamerleden op inhoud gaat beoordelen.

In Heerlen en omgeving is veel te doen geweest ivm de overvallen op chauffeurs van Veolia. Het is werkelijk schokkend dat mensen op hun werk werden bedreigd met een revolver. De sfeer bij Veolia was sowieso al verpest met bezuinigingen op lijnen en het verdwijnen van bijvoorbeeldlijn 42. Als druppel op de overvolle emmer, door de overvallen, is de boel ge-escaleerd, men heeft 1 morgen gestaakt. Gelijk hebben ze!
Wij hebben de chauffeurs een hart onder de riem gestoken. Met een pamflet en met vragen aan de gemeente. Dat Veolia en de Provincie maar eens duidelijke maatregelen nemen, zoals cameras en stewards instellen. Veiligheid gaat voor alles, laat dat maar wat kosten. Veolia- treinen zijn ook duur!

Afgelopen zaterdag ben ik meegeweest met schoonmakers uit Brunssum naar Amsterdam. Daar hebben wijhet Schoonmakersparlementbijgewoond. Dat was in de raadszaal van degemeente Amsterdam ( in die zaal zitten normaal onder andere 6 SP-raadsleden). Georganiseerd door de FNV-bond van schoonmakers. Hetwas zeer interessant. Er zaten schoonmakers die zeer actief zijn. Ze hebbenonderzoeksresultaten gepresenteerd. De bazen en de rijke opdrachtgevers persen de schoonmakers uit. Om winst te kunnen blijven maken. De schoonmakers hebben er schoongenoeg van. Er werd ook nog een nieuw schoonmakers-bestuurslid gekozen.

Ik zal je zeggen: zeer strijdbare mensen. Ook niet bang om wat te doen. Aan mensen die niets willen doen, daar hebben zij niets aan, en zo is het. Landelijk worden de acties groter. Als je toch hoort wat deze mensen meemaken, dan moeten zij wel strijdbaar worden, en dat zijn ze. Schoonmakers willen respect en een goede CAO. Ze zeggen SCHOONGENOEG.

Er zijn in Nederland 150.000 schoonmakers, als deze het werk stopzetten, dan hebben wij een probleem. Ze maken oakantoren, ziekenhuizen,vliegtuigen en treinen schoon. Ruimen ook vaak de stront op van anderen.Hun strijd wordt ook gesteund door SPer Sadet Karabulut kamerlid voor de SP. Zeis er altijd bij. Ook zaterdag!

In Amsterdam werden de schoonmakers ook gesteund door PvdA-kamerlid Patricia Linhard. Sadet wist de PvdA'er meteen mee te krijgen vooreen debat met de Minister.Het was een geweldige dag. De rollen waren omgedraaid: Tweede Kamerleden hadden de stofzuigers in handen en schoonmakers die spraken!Een leerzamevoorbereiding op nieuwe schoonmaak-acties in den lande.

Ik ben er trots op dat ik metze mag meestrijden.

De strijdbare groeten,

Ben Tarici