VLOT

6 januari 2010

VLOT

Heerlen is een sociale gemeente. Een stad die niet alleen armoede fors bestrijdt, maar ook opvang biedt aan mensen die op de n of andere manier op straat belanden. Heerlen kent daarnaast ook een uitzetverbod voor asielzoekers. Dat uitzetverbod is een protest tegen de inhumane toestand die de Rijksoverheid nog altijd laat voortbestaan. Door onduidelijkheid en onvoldoende Rijksopvang dreigen asielzoekers op straat te komen. De stichting Noodopvang Parkstad heeft de afgelopen jaren uitstekend werk verricht bij het opvangen en begeleiden van asielzoekers die het laatst in Heerlen verbleven. Zo goed zelfs dat de opvang vrijwel niet meer nodig bleek. Wethouder van Zutphen gaf te kennen dat Heerlen sociaal wil blijven, maar niet ook nog de problemen van andere gemeenten die hn verantwoordelijkheid niet willen nemen, kan oplossen. SNOP, opgegaan inVLOT, wil de komende jaren ook mensen die tussen wal en schip vallen, opvangen.

De SP-fractie gaf aan dat er inderdaad mensen zijn die in het grijze gebied vallen.Daarvoor moet Heerlen dan duidelijke criteria afspreken. "Je kunt niet zomaar nieuw beleid maken, zonder na te denken over de consequenties. Heerlen wil sociaal beleid kunnen blijven voeren n nietstraks door de schouders zakken. Wijerkennenen voelen de problemen van mensen die tussen wal en schip vallen en we willen daar ook iets mee, maar we kunnen in Heerlen niet iedereenopvangen. Alleen alser een duidelijk en niet te miskennen band met Heerlen bestaat, en daarover met je dus voor de toekomst regels afspreken". Ook gaf de SP aan dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over de groep mensen die in aanmerking zou kunnen komen. Welke mensen zijn dit en wat is hun achtergrond? De SP vroeg de indiener van het voorstel-Mechteld Wouters- daarom omeen maand te wachten en het College met VLOT afspraken te laten maken en voor meer duidelijkheid te laten zorgen. Dat verzoek werd afgewezen. De SP sprak z'n verontwaardiging uit over het niet willen opstellen van duidelijke regels. Fractievoorzitter Ron Meyer: "Zo werkt het toch niet in deze raad. Als je nieuw beleid maakt- en dat doen we zodra we verder gaan dan onze huidige uitgangspunten- dan moet je zorgen dat voor iedereen duidelijk is wat dat betekent. Want wat doe je zonder die duidelijkheidals er straks een nieuwe groep mensen in Heerlen terecht komt met vergelijkbare problemen en achtergrond?"

Uiteindelijk werd hetvoorstel aangepast aangenomen door de raad.Ermoeteneerst criteria voor de toekomst worden afgesproken. Als dat gebeurt, krijgt VLOT z'n financile bijdrage.VLOT en het College moeten daarover om tafel.

Aan het einde van het debat liet GroenLinks voor de zoveelste keer z'n ware gezicht zien. De SP vroeg al vele malen waar het Groen en het Links van Groen Links gebleven is. (zie onder anderehier, hier, hier en hier).In de raad probeerde Rahnama'i de SP tevergeefs op links in te halen. De SP zou niet sociaal zijn omdat zij om duidelijke criteria vroeg.SP-fractievoorzitter Ron Meyer vroeg Rahnama'i of hij dan wel kon aangeven hoe we in de toekomst met nieuwe gevallen omgaan: "Kunt u aangeven hoe we in de toekomst omgaan met nieuwe vergelijkbare gevallen? Kunt u aangeven watwe tegen die mensen zeggen zodra ze hier op straat zouden belanden? Kunt u dan wel de definitie van 'band met Heerlen' geven? De SP heeft een groot sociaal hart. Tegelijkertijd willen we dat iedereen weet waar hij aan toe is. Groen Links beschouwt dit debat blijkbaar vooral als een partij-politieke mogelijkheid om de SP aan te vallen. Al 4 jaar lang zit u op schoot bij uw rechtse vrienden en nukeffert u vanaf die schoot naar de SP.Wij denken met weemoed aan de tijd dat Groen Links nog betrouwbaar enlinkswas in Heerlen."