WK Wielrennen 2012

6 januari 2010

WK Wielrennen 2012

De Heerlense gemeenteraad spreekt inmiddels al zo'n half jaar over deelname als gastgemeente aan het WK-wielrennen 2012. De SP is een voorstander van een mooi evenement zoals het WK Wielrennen, maar de SP kijkt kritisch naar de financin en de voordelen voor Heerlen. Dat gold ook voor een meerderheid van de gemeenteraad. Tot gisteravond....

De Provincie (die het evenement als hoofdverantwoordelijke bij de internationale wielerunie organiseert)vroeg Heerlen uiteindelijkom een bijdrage van200.000 euro voor de start van de tijdrit op een doordeweekse dag om 11.00 uur 's ochtends en een doorkomst ergens in de stad van een deel van de wegwedstrijd.

Er bestaan echter nog veel onduidelijkheden.De startplek van de tijdritis nog onbekend, die zou niet in het centrum knnen liggen. De economische voordelen zijnevenmin goed in te schatten. Aangezien elke finish in Valkenburg plaatsvindt, is het zeer de vraag of de aanname van 30.000 mensen bij de start (om 11.uur) gerechtvaardigd is.Onder ondernemers bestaat grote twijfel. Bovendien was de houding van de Provincie ongekend arrogant. Heerlen had het bedrag van 200.000 euro te slikken, want anders zouden andere gemeenten het evenement wel overnemen.Take it or leave it, concludeerde gemeenteraad van Heerlen.

Waar in juni 2009 nog een grote meerderheid vuur spuwde over de enorme bijdrage die aan Heerlen gevraagd werd en de onduidelijkheden die bestonden (met Stadspartij en PvdA als fervente tegenstanders)- en de raad het College de opdracht meegaf niet verder te gaan dan 50.000 euro- zo veranderd was de houding in de raadsvergadering van 5 januari 2010. Heerlen moest toch maar meedoen, en de realiteit onder ogen komen dat niet meedoen de Provincie nog meer in het harnas zou jagen. "Een meerderheid van de raad gaat overstag onder druk van chantage en koehandel van het Provinciehuis. Typerend voor de huidige Provinicie. Ze hebben daar bakken met geld, terwijl ze in feite alleen echt over Jeugdzorg en wegen gaan. De Provincie probeert her en der macht te verwerven door koehandel te bedrijven. De suggestie dat we pas bijdragen voor cultuurkrijgen zodra we akkoord gaan met het WK is vergelijkbaar met de houding van de Provinciebijde Kerkraadse Rodahal.Onbegrijpelijk dat de raad overstag gaat en een zeer fors betaalt, terwijl er rondom het evenement nog zoveel onzekerheden bestaan." zei SP'er Meyer. Het College van Heerlen had alles gedaan wat het kon en werd geprezen door deSP.Hoewel het Collegenog principe-bijdragen van Nuth en Voerendaal (op voorwaarde dat de gemeenteraden aldaar nog akkoord gaan n de UCI instemt met het verleggen van een deel van de koers) had gekregen, wasdat voor de SP onvoldoende om in te kunnen stemmen.

Door de draai van enkele partijen bleek er plotseling een meerderheid van de raadte bestaanvr de bijdrage aan het WK-wielrennen in 2012. Alleen de SP, fractie Leers en fractie Wouters stemden tegen.