Week van Ben

3 februari 2010

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, vertelt in een wekelijkse bijdrage wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

Kameraden,

Langzaamaan begint de campagne op stoom te komen. Op het SP-congres in Rotterdam is het startsein gegeven voor de campagne. Het was propvol in het Nieuwe Luxor.

Bij het binnengaan kregen alle congresgangers een doekje bij de stemkaarten en in de pauze hebben de bezoekers deze doek ingevuld met hun naam en plaats: een steunbetuiging aan de schoonmakers. Deze werden afgegeven aan de aanwezige schoonmakers, honderden werden in de dozen gelegd.

's Middags ging ik mee met Ron en Judy, een van de schoonmaaksters, die op het SP-congres nog een geweldige toespraak had gehouden. Met een paar dozen vol met ingevulde doeken gingen wij naar de Dam in Amsterdam.

Van deze doekjes gaan de schoonmakers de grootste poetsdoek ter wereld maken, uit protest tegen de uitbuiting van schoonmakers. Na een uur rijden kwamen we aan in Amsterdam, met de dozen in de hand liepen wij op glad ijs, letterlijk, naar de Dam. Het was vol op de Dam, zoals gewoonlijk,alleen nu met protesterende treinschoonmakers. Ook werd die dag gestaakt door de schoonmakers van de treinen.

Een meisje was alvast de andere doeken aan elkaar vast aan het naaien. Een groot stuk poetsdoek werd alvast getoond aan de talrijke pers: cameramannen en -vrouwen, fotografen en schrijvende journalisten, in de avond was veel te zien in het journaal. Dat ziet goed uit dat poetsdoek met al die namen en adressen van mensen die solidair zijn met de schoonmakers. De poetsdoek zal bij de verdere acties steeds groter worden. Er werd gezongen en er werden toespraken gehouden.

Bij een tent van FNV-bondgenoten konden wij erwtensoep en gehaktbal eten, smaakte goed, dat onder getrommel en muziek. Het was een vrolijke boel, maar tegelijk een grote protestactie.

In Heerlen zie je langzaam de partijen zich gereed maken voor de campagne.Het schuim zal menigeen uit de mond komen. Roel Leers zal dadelijk op een wit paard door Heerlen rennen, waar die eerst voor was is hij nu opeens tegen. Hij zit in ieder geval niet stil. Straks beginnen wij een ongebruikelijke campagne. Er wordt natuurlijk ook nog gefolderd, geplakt en natuurlijk gaan we ouderwets de stad in.

De debatten zullen nijdig worden, maar Riet kennende zal er zeker ook genoeg humor in komen. Ze kan het ook gemakkelijk aan. Wat ik altijd zo vreemd vind, is dat je de andere partijen gewoonlijk nooit ziet, maar opeens komen zij te voorschijn. Vaak komen ze met zaken aan die al gebeurd zijn.

Ik vraag me wel eens af, hoe is het mogelijk dat zo iemand als Balkenende al bijna 8 jaar premier is? Geen visie, geen uitstraling, draait om vragen heen, nooit een rechtstreeks antwoord. Ook een saai iemand, dat zegt toch misschien iets over Nederland. Zijn wij zo saai? Hebben jullie hem een tijdje terug zien staan bij Bush? Wij in ieder geval niet, dat zal men wel binnenkort merken.

Als het aan Wilders ligt, dan wordt de kinderbijslag afgeschaft. Hij is ook tegen de bonden en wil de hypotheekrente van miljonairsvillas met rust laten; Partij Van de Villas. D67 staat volgens mij nergens voor, hebben totaal geen standpunt. Mooi kletsen zonder inhoud: gebakken lucht.

Onze weblog gaat meegroeien met de campagne en er zal nog veel lol op komen!

Met de vrolijke groeten groet,
Ben Tarici

P.s.: Een mooi verslag van het landelijk congres van de SP kun je hier vinden.