'Politiek leiders' overvallen Hogeschool

20 mei 2010

'Politiek leiders' overvallen Hogeschool

'Stufidieven' Alexander P., Job C., Mark R. en Femke H. hebben donderdagmiddag een aantal collegezalen van Hogeschool Zuyd in Heerlen overvallen. Verkleed als boeven hebben ze geprobeerd studenten te beroven van hun studiebeurs. De studenten bleken echter niet van plan om zomaar hun beurs af te geven.

De actie was een initiatief van ROOD, jong in de SP. Woordvoerder Olivia Mous van ROOD Heerlen: "Wij proberen studenten duidelijk te maken dat er maar 1 partij is die niet ten koste van studenten wil bezuinigen en dat is de SP. Partijen als D66, PvdA, GroenLinks en VVD willen allemaal de studiefinanciering omzetten in een hoge lening of zelfs helemaal afschaffen. Een stem op de SP op 9 juni is voor studenten de enige manier om de stufi te redden."

Studenten maken zich op dit moment zorgen over hun studiefinanciering. Uit een onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond onder 14.000 studenten blijkt dat 1 op de 5 studenten overweegt te stoppen met hun studie als de basisbeurs wordt afgeschaft. "Dat is 20% van de studenten, relatief een enorm deel dus," aldus Mous. "Maar studeren mag nooit meer een privilege van de rijken worden, daar kunnen studenten nu zelf voor zorgen."