Donner dreigt Parkstad 250 banen door de neus te boren

23 juni 2010

Donner dreigt Parkstad 250 banen door de neus te boren

Enige tijd geleden werd bekend dat de Algemene Inspectiedienst (AID) in Kerkrade op korte termijn gesloten zou worden. In de Tweede Kamer werd een voorstel unaniem aangenomen om die werkgelegenheid te compenseren. De Tweede Kamer nam zelfs een concreet voorstel aan om het vertrek van de AID te compenseren met uitbreiding van de Belastingdienst Buitenland in Heerlen. Demissionair Minister Donner (CDA) maakte echter deze week bekend de extra werkzaamheden niet bij de Belastingdienst Buitenland in Heerlen te willen uitvoeren. Daardoor dreigen 2 opdrachten van de Tweede Kamer in het water te vallen. De SP in Heerlen wil dat de gemeenten in Parkstad Limburg in Den Haag aan de bel trekken.

De Heerlense SP-fractievoorzitter Ron Meyer legt uit: "In Parkstad Limburg slaat de recessie hard toe. Forse landelijke bezuinigingen en de gevolgen van de bevolkingskrimp zullen daar nog bovenop komen. Voor een regio met zo'n zware agenda is een duwtje in de rug geen overbodige luxe. Minister Donner lijkt nu eerder voor tegenwind te zorgen door een glasheldere opdracht van de Tweede Kamer te negeren, en geen enkel alternatief voor de honderden banen te hebben. Wat de SP betreft moet Parkstad geen seconde aarzelen en daarover in Den Haag kabaal maken. Als ik alle verkiezingsverhalen over 'Limburgse belangen' moet geloven, zou dat geen probleem hoeven te zijn. Ik ga ervan uit dat de Kamerleden van met name CDA, VVD en PvdA volhouden aan wat ze een half jaar geleden aan Parkstad beloofd hebben."