Booch?: Pop en politiek

21 augustus 2010

Booch?: Pop en politiek

Vorig weekend vond in Heerlen het jaarlijkse gratis festival Booch? plaats. Een kort verslagje!

Alweer een week geleden vond in Heerlen-centrum voor de 13e keer het gratis festival Booch? plaats. Bijzonder aan dit festival is dat het ieder jaar weer kan rekenen op ruim 100 vrijwilligers die zich inzetten om er voor jong en oud een geweldig feest van te maken. Ook een aantal SP'ers werden gespot achter (en voor) de bar, achter de kassa en als verkeersregelaar.

Op zondag vonden we zelfs een SP'er op een van de podia. Raadslid Olivia Mous was echter niet uitgenodigd om te zingen, maar om in debat te gaan met Frans Timmermans (PvdA), Marco Nijweide (JOVD Maastricht), Matt Halman (CNV jongeren) en Mirte van Loenen (jongerenvertegenwoordiger Europese zaken). Het debat ging over jeugdwerkloosheid, discriminatie op de arbeidsmarkt en het activeren van jongeren om het maximale uit zichzelf te halen en de rol van Europa hierin. Ondanks de stromende regen werd het een energiek debat.

Mous vertelde onder andere over het jongerenloket in Heerlen en hoe op lokaal niveau jongeren begeleid worden naar het vinden van een baan.

Gelukkig waren de meeste deelnemers het erover eens dat ook jongeren recht hebben op een volwaardig inkomen en het minimumjeugdloon ?cht te laag is.

Na afloop van het debat kon er nog genoten worden van het vele muzikale moois dat op Booch? werd aangeboden.