SP-wethouder wint gevecht om Bijstandsmiljoenen

2 augustus 2010

SP-wethouder wint gevecht om Bijstandsmiljoenen

Vier jaar vechten leidt tot gerechtheid over Heerlens bijstandsgeld

Onder aanvoering van SP-wethouder Peter van Zutphen (Sociale Zaken) heeft de gemeente Heerlen vier jaar lang gevochten tegen het grote onrecht dat Heerlen werd aangedaan rond de verdeling van bijstandsgeld onder de gemeenten. En met succes! Heerlen krijgt met terugwerkende kracht tot 2009 vele miljoenen per jaar nabetaald, en is ingedeeld in een categorie van gemeenten die aantoonbaar geen schuld hebben aan hun tekorten.

Daarmee is bevestigd dat de Heerlense Sociale Dienst naar behoren functioneert, en voldoet aan alle formele regels. Dit terwijl deze dienst sedert 2006 een heel andere koers is gaan varen. Met de komst van de SP-wethouders Peter van Zutphen (armoedebeleid) en Riet de Wit (uitstroom) is er heel veel veranderd. Van een magere administratieve benadering van de clienten is overgestapt naar een mensgericht beleid, dat kennelijk toch ook aan de formele regels voldoet.

Verder is de landelijke compensatieregeling voor gemeenten met tekorten behoorlijk aangepast. Ook gemeenten als Kerkrade en Landgraaf profiteren hiervan. Deze aanpassing levert de gemeente Heerlen vele miljoenen euros extra op. De tekorten op de uitkeringen moesten uit de overige gemeentelijke budgetten worden bijgepast. Immers ook in de jaren dat de rijksvergoeding veel te laag was, heeft de gemeente natuurlijk helemaal voldaan aan de verplichting iedereen die daar recht op had een uitkering te betalen. En het voorheen magere armoedebeleid werd zelfs behoorlijk verbeterd.

Het was zonder meer opmerkelijk dat de tekorten dus nooit op het armoedebeleid zelf zijn afgewenteld. Des te beter dat die tekorten nu verminderd worden.

Houding CDA
Rest nog de rol te beschrijven die de gemeenteraad van Heerlen in deze kwestie gespeeld heeft. Het moet gezegd worden, bijna alle partijen hebben de wethouders in dit gevecht van 4 jaar steeds gesteund, en steeds ook hun vertrouwen uitgesproken in de stappen die Peter van Zutphen namens het College deed. Weliswaar kwamen er -terecht- steeds kritische vragen, maar nadat deze correct waren beantwoord, gingen haast alle partijen toch akkoord met de gevolgde koers. De enige uitzondering is het CDA.

In de begroting voor 2010 had het College niet het volledige nadeel van 16 %van het budget (het resultaat van het oude verdeelmodel) in de begroting meegenomen. Er was immers alle reden om aan te nemen dat de regeling nog in 2010 verbeterd zou worden. Een tekort van (hoogstens) 10 % was voorzichtig maar wel realistisch. Alleen het CDA noemde dit 'cosmetische maatregelen', vond dat uitgegaan moest worden van een veel groter tekort, en eiste extra bezuinigingen van 1,3 miljoen Euro. De 'methode Hol' (voormalig CDA-wethouer van financien) zou moeten worden toegepast. Extra hard bezuinigen, desnoods op de allerarmsten. Toen het College dit weigerde, was dit voor het CDA naar eigen zeggen een van de redenen tegen de begroting te stemmen.

Nog bonter maakte het CDA het tijdens de beruchte verkiezingscampagne van deze partij voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart van dit jaar. Toen probeerde het CDA de loze beschuldigingen van partijgenoot Theo Bovens over te nemen, alsof zogenaamd falen van de gemeente zelf de oorzaak zou zijn van een deel van het tekort. Op alle twee punten is het Heerlense CDA gelogenstraft.