Succes voor Parkstad: Toch hulp voor Atrium?

12 september 2010

Succes voor Parkstad: Toch hulp voor Atrium?

Vrijdag 10 september werd in een Statencommissie gesproken over provinciale steun aan het Atrium ziekenhuis in Heerlen. Het voorstel van Gedeputeerde Staten om het Atrium ziekenhuis niet te steunen, werd door een overgrote meerderheid van Provinciale Staten verworpen. De SP is blij met de steun. "Eindelijk wordt de provinciale politiek wakker. Parkstad verdient een goed ziekenhuis." Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Het provinciebestuur was aanvankelijk niet van plan om het Atrium te steunen. Volgens Gedeputeerde Staten is nieuwbouw van het ziekenhuis niet in het belang van de provincie. Thijs Coppus noemt dit 'onzin'. "Het gaat hier om de zorg voor 250.000 Limburgers. Hoe durft het provinciebestuur om deze zorg als niet in het belang van de provincie te beschouwen. Er worden wel miljoenen euro's gepompt in bedrijven en kantoorgebouwen, maar voor de ziekenhuiszorg is zogenaamd geen geld."

Doordat minister Klink niet bereid is om bij te springen komt de provincie nu met geld over de brug. "Klink wil het Atrium niet steunen omdat dit in strijd is met de marktwerking in de zorg. De marktwerking is het grote probleem. Maar nu het rijk haar verantwoordelijkheid niet neemt, moet de provincie dit maar doen, anders kan het Atrium helemaal niet bouwen. Gelukkig vindt een meerderheid van de partijen in de provincie dit inmiddels ook." Aldus Thijs Coppus.

De SP blijft doorgaan met het ophalen van handtekeningen. Provinciale Staten lijken 'iets' te willen doen voor de ziekenhuiszorg in Parkstad, maar wat dat is, is nog niet duidelijk. De regio moet de druk daarom op de ketel houden. De toekomst van de ziekenhuiszorg staat op het spel!