Week van Ben

6 september 2010

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, vertelt in een wekelijkse bijdrage wat er zoal in en rond het SP-huis gebeurde

Ben benieuwd wat voor kabinet er komt. De onderhandelingen van superrechts zijn gelukkig afgebroken, Wilders heeft de stekker eruit getrokken. Hij was graag doorgegaan, zei hij. Waarom stopt hij dan?

Net doen of je wilt regeren, en daarna een excuus zoeken om de stekker eruit te halen. Hij riep ook meteen oppositieleider te willen worden, terwijl de formatie nog in volle gang is. Dat is raar. Komt er op neer, hij wilt niet regeren. Dat is de tactiek van Wilders. Vooral naar anderen wijzen, niet naar zichzelf.

Velen zullen er wel weer in trappen, denk ik. Ook de media, veel journalisten hebben geen tanden meer.

Bij Buitenhof heb ik Marcel van Dam horen praten. Hij deed verstandige uitspraken, de rest aan tafel was eenheidsworst. Van Dam zei ook, dat de politiek zich keert tegen de bevolking. Daarom waaien de kiezers ook alle kanten uit, van uiterst links naar uiterst rechts, zei hij. Wij zijn betrouwbaar links, zou ik zeggen.

Van Dam zei ook: de meesten Kamerleden denken alleen maar aan hun eigen carriere, en hebben geen ideologie meer. Dat vonden de andere aan de tafel niet zo leuk. Hij komt ook beheerst en verstandig over.

Emile Roemer is duidelijk, heeft aangegeven wat hij wil. De vraag is, willen de andere zogaenaamde linkse partijen dat ook. Willen Cohen en Halsema liever met D66 dan met de SP? Ben er bang voor. Dat betekent dat de PvdA nog helemaal niets geleerd heeft. Het betekent dat wij eerst groter moeten zijn dan de PvdA voordat ze ons serieus nemen.

Veel mensen zijn hun vertrouwen kwijt in de PvdA. Ze zeggen: de VVD pakt je in 1 keer de euro af, de PvdA doet het in 4 keer, dat is het verschil met deze twee. Wat mij het meeste ergert, door al die politieke verwikkelingen, verliest men de aandacht voor de echte problemen. Het gaat over Wilders en de rechtstaat, maar niet over de crisis, de extreme bezuinigingen en de ellende voor zorgbehoevenden en armen. Al met al leidt dit allemaal de aandacht af van de werkelijke problemen in dit land. Armoede in een welvarend land. Vierhonderdduizend kinderen leven in armoede. Als het aan de VVD ligt, dan worden deze kinderen in de steek gelaten, en worden de andere minderbedeelden in de hoek gedrukt. Eigen verantwoordelijkheid. Dan had je maar wat van je leven moeten maken, zeggen ze dan bij de VVD. En aan Rutte te horen, hadden Wilders en CDA eigenlijk al een akkoord waar 'rechts Nederland zijn vingers bij zou aflikken'. Dan weet je wel genoeg.

En juist daarom is het zo jammer dat GroenLinks en PvdA steevast naar Pechtold blijven kijken. Iemand die het op veel thema's gewoon met de VVD eens is. Hier ligt een taak voor de alle links noemende partijen, aan de SP zal het niet liggen.

Vriendelijke groet,

Ben Tarici