SP: Nog dit jaar Provinciale Steun voor Atrium

16 december 2010

SP: Nog dit jaar Provinciale Steun voor Atrium

De SP in Provinciale Staten wil dat er nog in 2010 definitieve afspraken worden gemaakt over provinciale steun aan het Atrium ziekenhuis in Heerlen. Het ziekenhuis wacht al maanden op steun van de provincie. Ondanks een ruime politieke meerderheid in Provinciale Staten is de steun aan het ziekenhuis nog steeds niet rond.

?Het duurt allemaal veel te lang. De provincie moet voor het eind van dit jaar definitief steun verlenen aan het Atrium ziekenhuis. Het gaat hier om de zorg voor ruim 200.000 mensen. Een meerderheid van de Statenleden wil dat de provincie het Atrium ziekenhuis steunt, ik begrijp dan ook niet waarom het provinciebestuur zo laks is.? Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Enkele weken geleden werd duidelijk dat Atrium en Orbis plannen hebben om intensiever samen te gaan werken. Volgens de SP is er niet sprake van een gelijkwaardige samenwerking tussen beide ziekenhuizen.

Thijs Coppus: ?Samenwerking tussen twee gelijkwaardige partners is positief. Het is echter allerminst de vraag of hier sprake is van een gelijkwaardige situatie. In Sittard staat immers een nieuw gebouw, terwijl in Heerlen nog altijd een verouderd ziekenhuis staat. Voor de SP is behoud van de basisfuncties en de dagelijkse zorg bij zowel het Atrium als Orbis van groot belang. Een fusie tussen beide ziekenhuizen is daarom volgens de SP onwenselijk.?

De SP heeft inmiddels vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.