Naar aanleiding van het afschuwelijke drama in Mariagewanden

6 juni 2011

Naar aanleiding van het afschuwelijke drama in Mariagewanden

Afgelopen vrijdag 3 juni gaat de geschiedenis in als een gitzwarte dag voor onze stad. De afschuwelijke explosie van geweld van de hevig verwarde man in Mariagewanden heeft veel Heerlenaren geschokt. De SP wenst alle geschokte Heerlenaren, maar in het bijzonder de buurtbewoners en betrokkenen alle kracht van de wereld om dit duistere drama te verwerken.

De SP beseft dat dergelijke onbegrijpelijke en afschuwelijke gebeurtenissen nooit volledig te voorkomen zullen zijn. Tegelijkertijd is het belangrijk om de bestaande keten en het feitelijke mechanisme van zorg, wonen en veiligheid rondom problematische en potentieel gevaarlijke stadsgenoten/situaties onder de loep te nemen. De SP legde daarom een reeks vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders voor. De vragen hebben een bredere reikwijdte dan alleen de afschuwelijke gebeurtenis. De SP wil in de volle breedte weten hoe de keten van zorg, wonen en veiligheid in het geval van problematisch gedrag exact functioneert. SP-fractievoorzitter Ron Meyer stelde de volgende vragen:

Achtergrond drama Mariagewanden
1) Is het waar dat de afschuwelijke explosie van geweld in Mariagewanden veroorzaakt werd door iemand die structureel zorg gemeden heeft? Zo ja, hoe kan dat? En: hoe lang weigerde hij zorg en begeleiding?

2) Is het waar dat er in het verleden klachten uit zijn omgeving zijn geregistreerd? Zo ja, wat is daarmee gedaan?

3) Is het waar dat er geen enkele officiele klacht over hem is geregistreerd het afgelopen jaar? Welke instelling(en)/welke instrumenten uit de keten zorg, veiligheid en sociaal-maatschappelijk werk hebben signalen rond deze persoon gekregen en wie bewaakt deze dan uiteindelijk?

4) Wat wordt ondernomen om dramas zoals in Mariagewanden in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen?

Algemene situatie mbt psychiatrisch gedrag
Rol van gemeente, zorg, politie, woningcorporatie en andere deskundigen

5) Kan uw College aangeven of inschatten hoeveel mensen met een agressief verleden danwel een bekende potentie tot agressie zelfstandig in onze stad wonen? Hoe en door welke instelling(en) worden zij begeleid? Is die begeleiding afdoende, vindt zij plaats op afstand of juist kleinschalig en in de buurt?

6) Hoeveel mensen waarvan bekend is dat ze problematisch gedrag vertonen of waarvan hun geestelijke toestand instabiel is weigeren zorg in onze stad? Wat gebeurt er met hen, welke instellingen bekommeren zich om hen en wie bekommert zich om hun omgeving?

7) Kunt u het eens zijn met de stelling dat (psychiatrische) zorgmijders niet de zorg van de buurt(bewoners) moeten zijn? Zo ja, hoe wordt gewaarborgd dat signalen van of over deze mensen opgevangen en opgepakt worden door de juiste deskundigen?

8 Hoe werkt de keten van zorg, wonen, sociaal-maatschappelijk en veiligheid bij mensen die problematisch gedrag vertonen of kampen met een instabiele geestelijke toestand indien zij zelfstandig wonen? Concreet: zijn woningcorporatie, zorginstelling, gemeente en politie op elkaar aangesloten? Wanneer, hoe en door wie wordt er gehandeld? Wie coordineert dit?

9) Heeft die keten in de situatie van de dader in Mariagewanden voldoende gefunctioneerd? Zo ja, waarom vindt u dat? Zo nee, waarom niet?

10) Wat is de rol van de ketenpartners in het geval van signalen van opmerkelijk negatief gedrag? Melden ze zulk gedrag aan andere instellingen? Was daarvan op enige wijze sprake voorafgaande aan de gebeurtenis in Mariagewanden? Zijn hierover vaste afspraken gemaakt?

De dader van de schietpartij in Alphen was lid van een schietvereniging, de dader in Mariagewanden sprak openlijk op het internet (Facebook) over zijn obsessie voor zwaarden.

11) Zijn er in onze stad mensen die problematisch gedrag vertonen of kampen met een instabiele geestelijke toestand waarvan bekend is dat zij (vuur)wapens bezitten? Zo ja, wat kunt/gaat u daaraan doen?

Ander problematisch gedrag in buurten

De afschuwelijke gebeurtenis in Mariagewanden had ongetwijfeld?niet voorkomen kunnen worden door toewijzingsbeleid. Echter: ook als het niet gaat om extreme gebeurtenissen als in Mariagewanden kan er ontzetting en woede gelden in buurten over problematisch gedrag van buurtbewoners. De roep om strakker toewijzings- en handhavingsbeleid van woningcorporaties klinkt in enkele buurten. Bij de actie van buurtbewoners in de Passart voor behoud van hun wijk was dat letterlijk een van de eisen aan het adres van de woningcorporatie.

12) Kent u de roep om beter toewijzingsbeleid van woningcorporaties in diverse Heerlense buurten? Vindt u het verstandig om met de woningcorporaties in onze stad de discussie aan te gaan over toewijzingsbeleid met betrekking tot mensen met problematisch gedrag? Is er momenteel samenwerking op dit vlak tussen de woningcorporaties?

13) Welke rol heeft de gemeente ten aanzien van woningcorporaties die jarenlang nauwelijks oog (lijken te) hebben gehad voor een verstandige spreiding van mensen met problematisch gedrag?