SP wil meer invloed op beloning topbestuurders

25 juli 2011

SP wil meer invloed op beloning topbestuurders

De Limburgse SP wil dat de beloning van Atrium-topman Zijlstra wordt teruggedraaid. Zijlstra verdiende in 2010 ruim 250.000 euro, 60.000 euro meer dan de minister-president. Begin dit jaar verleende de provincie een garantstelling aan Atrium Medisch Centrum, om er voor te zorgen dat er in Heerlen een nieuw ziekenhuis kan worden gebouwd. "Wij steunen het ziekenhuis om een nieuw gebouw neer te zetten, niet om topsalarissen in stand te houden. Daarom moet de provincie meer invloed krijgen over de hoogte van de beloning van de top van het ziekenhuis, " aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus.

Begin 2011, tijdens het debat over steun aan het Atrium, pleitte de SP voor het inperken van de beloningen van de top van het Atrium Medisch Centrum. Gedeputeerde Lebens nam deze eis over en zou het bespreken met de top van het ziekenhuis. "Blijkbaar zonder resultaat," zegt Thijs Coppus. De SP heeft het provinciebestuur gevraagd waarom het Atrium de eis van de gedeputeerde en de SP, om de beloningen in te perken, naast zich neergelegd.

Coppus: "De discussie over de beloning van topbestuurders van organisaties waar de provincie mee samenwerkt komt keer op keer terug. Telkens zien we dat we dit soort organisaties wel geld geven of garant gaan staan voor een lening, maar geen invloed hebben op de beloningen van de top. Dit moet anders."

Als het aan de SP ligt dan eist de provincie voortaan bij steun aan ziekenhuizen en andere publieke organisaties een zetel in de raad van toezicht op: "Hierdoor kan de provincie invloed uitoefenen op het salaris van bestuurders van deze instellingen. Want als de mannen en vrouwen aan de top zichzelf geen beperkingen opleggen, dan moeten wij dat doen."