Mijnwater ligt op koers

29 september 2011

Mijnwater ligt op koers

Dit is nu al de Sisser van de Eeuw. Midden in de zomer wilden CDA, Hart-Leers, Rahnama'i en Leefbaren een debat. Het kon geen seconde langer wachten. Er stonden rampen te gebeuren, stelden zij toen. 6 weken later is alles anders. De bangmakerij en zwartmakerij hebben niet gewerkt. Het Mijnwater gaat door.
SP-fractievoorzitter Ron Meyer in het debat over het Mijnwater.

De Rekenkamer presenteerde enige tijd geleden een rapport over het Heerlense Mijnwater. Het project pompt mijnwater uit de oude mijngangen. Dat is op sommige plekken koud en op andere plekken warm. Met mijnwater worden momenteel 2 projecten gekoeld en/of gewarmd: het nieuwe CBS-gebouw en woningen van Weller. De gemeente heeft met nog minstens 3 bedrijven intentieverklaringen. De hele wereld praat over groene energie en een groene economie, Heerlen doet er wat aan.
En natuurlijk gaat bij zo'n uniek project niet alles perfect. Een groot deel van de rechtse oppositie dacht bloed te ruiken en probeerde het succesvolle project te besmeuren. Maar met 2 aansluitingen en minstens 3 intenties ligt het Mijnwater op koers. Mijnwater is de verbinding van het mijnverleden met een milieuvriendelijke toekomst. In de hele wereld wordt erover gepraat, maar Heerlen doet het. Daar mogen we trots op zijn.

SP-fractievoorzitter Ron Meyer zei het als volgt:

De discussie over het rekenkamerrapport Mijnwater kent een merkwaardig verloop. Midden in de zomer moest halsoverkop iedereen in de houding springen voor een groot deel van de oppositiepartijen. Rampen zouden uitbreken als er niet ala minuut over het Mijnwater gesproken werd, zo werd gespinned in juli en augustus. En dus....meneer de voorzitter..... dus.... ben ik gisteren maar even langs het CBS en langs de pomp op de autoboulevard gegaan. Vanochtend ook nog even met Heerlerheide gebeld. En voor de zekerheid ook nog door de rest van de stad gefietst. Tot mijn grote verbazing moet ik constateren dat alles er nog staat. Voorzitter. ALLES!

Ondanks de eerdere rampvoorspellingen vanuit de oppositie bleek reeds ver voor de 1e termijn van de raadsvergadering van 16 augustus dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Dat de grote woorden vooral veel lucht bevatten. En toen de krant keurig 3 keer geschreven had over het 'gedoe', konden de rampen wel even 6 weken wachten. Het politieke doel was blijkbaar bereikt.
Hoe dan ook. Het voortschrijdend inzicht (dat het debat en de politieke conclusies konden wachten tot eind september zoals een meerderheid van de raad eerder had voorgesteld) moet natuurlijk geroemd worden.

Voorzitter, in de 1e termijn van 6 weken geleden sprak de SP reeds over karakter en identiteit.

Over de unieke verbinding van het steenkolenverleden met een groene toekomst. Over hoe Heerlen als kleine stip op de wereldbol zijn portie volledig neemt voor de noodzakelijke vergroening van de energievoorziening. Iemand als CDA-prominent en oud-Rabobank-topman Herman Wijffels pleit al vele jaren voor LEF en karakter bij het vergroenen van onze energievoorziening en economie. Wijffels sprak afgelopen zondag nog gepassioneerd over de noodzaak tot een totale vergroening van de energievoorziening. Hij roemt overheden die lef durven te tonen.

De raad sprak af om in 2014 over 4 aansluitingen te beschikken. Het unieke Mijnwaterproject ligt met 2 aansluitingen in 2011 op schema. Natuurlijk kent zo'n enorme uitdaging ook kinderziektes. Maar hoe het ook zij: het Mijnwater ligt op koers. En dat is iets om trots op te zijn.

Tot slot. De Rekenkamer ontving manmoedig op 16 augustus- 6 weken geleden- een klein bataljon aan vragen. Van de 7 vragenreeksen verwijst zij 5 keer naar het College door voor deskundige beantwoording. Dat is opmerkelijk. In de 1e termijn- 6 weken geleden- gaf ik reeds grif toe dat ik geen technische deskundige ben. En die specifiek technische expertise zich evenmin in de rest van de SP-fractie bevindt. M.a.w.: wij hebben op het Rekenkamerrapport te vertrouwen. De afgelopen tijd is gebleken dat deskundigen zich hebben uitgelaten over de kwaliteit van bepaalde onderdelen van het rapport. Een Heerlense netwerk-externaliteiten-expert maakt in een behoorlijk technisch betoog gehakt van de aannames in het rapport.
Betekent dat dat het hele rapport waardeloos is? Nee, voorzitter, maar het betekent wel dat het Rekenkamerrapport in ieder geval niet de absolute WAARHEID is die wellicht door sommigen werd verondersteld.