CDA keert zich tegen CDA

7 maart 2012

CDA keert zich tegen CDA

"Het CDA is als een man die iedere nacht het bed deelt met zijn vrouw, maar aan de mensen in het buurthuis verkondigt hoe walgelijk ze is en hen oproept haar dat te vertellen!" SP-fractielieder Ron Meyer over de afkeuring van het Heerlense CDA van het PVV- Polenmeldpunt

Het CDA is het cement van de landelijke samenwerking tussen Rutte, Verhagen en Wilders. Zonder de steun van tweederde van de CDA-achterban, inclusief een deel van het Heerlense CDA (!), was er geen samenwerking met de PVV geweest en had Geert Wilders nooit het podium en de macht gekregen die hij nu heeft. De Christen-Democraten zijn de sprinkplank voor de PVV en dus ook voor het machtige podium dat hun discriminerende meldpunt nu krijgt. Uitgerekend het CDA in Heerlen deed een voorstel in de Heerlense gemeenteraad om zich uit te spreken tegen het PVV-Meldpunt. Een enorme Afleidingstruuk van de sociale slopershamer van het CDA of een wanhopige schreeuw in de woestijn die CDA heet....

Het Heerlense CDA hoopt op steun van heel veel mensen om het CDA in Den Haag tot inkeer te brengen. Ik denk echter dat heel veel mensen dit probleem zullen oplossen door de volgende keer niet op het CDA te stemmen. Ook het CDA in Heerlen heet immers nog steeds CDA.
SP-fractieleider Ron Meyer over de zogenaamde 'moed' van het CDA in Heerlen.

Spraken de Heerlense Christen-Democraten zich eerder uit voor het kinderpardon, tegen het bestuursakkoord en tegen de wietpas, gisteren was het de beurt aan het PVV-Polen-Meldpunt. Het CDA wilde dat de gemeenteraad van Heerlen zich uitsprak tegen het discriminerende meldpunt. Het CDA hekelde de opstelling van de regering. Het Kabinet Rutte/Verhagen weigert zich tot dusverre uit te spreken over het meldpunt. SP-fractieleider Ron Meyer verklaarde warme steun voor de opvatting van het CDA in Heerlen, maar vroeg zich hardop af wat het Heerlense CDA al had geprobeerd voordat het de landelijke CDA-problemen in Heerlen probeerde op te lossen.

"Heeft u deze brief al aan uw eigen CDA-Bewindspersonen en CDA-TweedeKamer-fractie gestuurd? En zoja, wat was hun antwoord? En bent u bereid dat antwoord met ons allen te delen zodat we grote landelijke kwesties hier in Heerlen goed kunnen beoordelen en oplossen?"

CDA'er Claessens liet weten enkele dagen eerder de CDA-Tweedekamer-fractie te hebben gemaild, maar nog geen antwoord te hebben vernomen. Hij is bereid om het antwoord met de gemeenteraad van Heerlen te delen. De CDA'er liet verder weten dat deze kwestie juist in de Heerlense gemeenteraad besproken moest worden omdat het "morele steun biedt aan een hele groep mensen die een bijdrage leveren aan onze maatschappij."

De SP daagde het CDA daarop uit. "Als dat uw criteria zijn, dan gaan wij een bijzondere samenwerking tegemoet. Wanneer spreken wij ons dan ook samen uit tegen de slopershamer van het Kabinet Rutte,Verhagen en grote gedoger Wilders in bijvoorbeeld:
de Bijstand, waardoor een hele groep Heerlenaren snoeihard getroffen wordt door Rutte, Verhagen en Wilders?
het Passend Onderwijs, waardoor veel scholen en leerlingen in Heerlen snoeihard getroffen worden door Rutte, Verhagen en Wilders?
de Sociale Werkvoorziening, waardoor duizenden Heerlenaren snoeihard getroffen worden door Rutte, Verhagen en Wilders?

De beste ideeen bleken deze avond uit de boezem van de landelijke coalitie te komen. VVD'er De Beer stelde voor om een Heerlense motie van wantrouwen naar Den Haag sturen.

Zonder de illusie te hebben dat de Heerlense afkeuring in Den Haag tot crisis zal leiden, steunde de SP het CDA voorstel. Het CDA dat zich tegen dit CDA keert, verdient altijd warme steun. Het CDA-voorstel werd aangenomen door een grote meerderheid in de Heerlense gemeenteraad.