h

Buitenring-gate

17 mei 2012

Buitenring-gate

De Buitenring wordt duurder en duurder en duurder. Ooit begonnen als weg van 80 miljoen gaat de teller inmiddels richting half miljard euro.
Hoewel Heerlen en anderen al eerder lieten weten Geen cent extra in de Buitenring te zullen steken, dendert de Provincie nog steeds door. De SP presenteerde jaren geleden al een alternatief. SP-raadslid Yolanda Claessens stelde het College van B&W vragen.
Hoe moet het verder met de Limburgse Noord-Zuidlijn?

In december 2011 vernietigde de Raad van State het besluit van de Provincie i.v.m. de stikstofdepositie en in april 2012 gebeurde datzelfde met de door de provincie afgegeven vergunningen om aanleg van de weg mogelijk te maken in het Geleenbeekdal en door de Brunssummerheide. Aanpassingen om de problemen op te lossen kosten ca. 93 miljoen euro extra. De kosten zullen hierdoor stijgen van aanvankelijk circa 80 miljoen euro naar ruim 400 miljoen euro. Andere meerkosten zouden de totale kosten zelfs op bijna 450 MILJOEN euro laten uitkomen. And still counting...

Intussen is er al veel geld uitgegeven, zonder dat de zekerheid bestond dat de weg doorgaat en zijn er onomkeerbare beslissingen genomen, zoals het tekenen van het contract met aannemer MNO Vervat in maart 2011 voor 134,8 miljoen euro zonder annuleringsmogelijkheid. Volgens Jan Anne Anema, bestuurskundige aan de TU Delft is het niet ondenkbaar dat de kosten in de aanlegfase met nog eens 100 miljoen euro zullen toenemen.

  1. De kosten voor aanleg van de Buitenring zijn enorm toegenomen, ze worden momenteel berekend op meer dan 400 miljoen euro. Wat is uw verklaring voor de verveelvoudiging van de (oorspronkelijk geraamde) kosten?
  2. Welk financieel gat bestaat er volgens de provincie voor de gemeenten in Parkstad? En welk deel (direct en indirect) daarvan wordt geacht door Heerlen te worden bekostigd? Hoe hoog zou daarmee de totale bijdrage van alle Parkstad-gemeenten voor de aanleg van de Buitenring zijn? En hoe hoog zou daarmee de totale bijdrage van Heerlen worden?
  3. Deelt u de opvatting van deskundigen dat het realisme-gehalte van de stelling dat deze 400 miljoen euro de finale kosten betreffen niet groot is? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
  4. Welke invloed heeft een verdere toename van de kosten op de bijdrage van de gemeenten volgens de provinciale opstelling/aanname/verdeelsleutel tot dusverre? Kortom: indien, zoals verondersteld door TU Delft-bestuursdeskundige Anema, de kosten van ruim 400 miljoen verder toenemen met 100 miljoen in de aanlegfase, hoeveel wordt Heerlen volgens de provincie geacht extra bij te dragen?
  5. Deelt u de opvatting van de SP dat er geen enkele reden is om de uitspraak van de gemeenteraad van Heerlen, wetende ?geen cent erbij? te heroverwegen?
  6. Is het correct dat het contract met de aannemer getekend is? Is het correct dat daarin geen annuleringsclausule is opgenomen? Is het correct dat door de vertraging een boete aan de aannemer van 12 miljoen moet worden betaald? Wie is/zijn naar uw mening verantwoordelijk voor het financi?le risico bij totale annulering van de aanleg van de Buitenring?
  7. Bent u bereid Provinciale Staten- en daarmee onder andere de partijen die momenteel een coalitie proberen te vormen- een afschrift van de beantwoording van deze vragen danwel een schrijven met het geactualiseerde standpunt van de gemeente Heerlen te sturen?

U bent hier