Erfgoedhuis mag niet concurreren met Mijnmuseum!

8 juni 2012

Erfgoedhuis mag niet concurreren met Mijnmuseum!

"Eerst investeren in de bestaande musea en daarna pas nieuwe toevoegen. Zo'n fysiek erfgoedhuis wordt in feite een nieuw museum. Dat gaat concurreren met de bestaande musea, zoals het Mijnmuseum. Dat is zeer onwenselijk!" SP-raadslid Jordy Clemens over de nota Cultureel Erfgoed Heerlen.

De SP is tevreden met de uitgestippelde koers. Heerlen wil 'Het Verhaal van Heerlen' vertellen. "Heerlen is een stad met zo'n gigantisch rijk verleden. Wie weet bijvoorbeeld dat Heerlen in de Romeinse tijd net zo groot was als Xanten, groter dan dorpje Maastricht en amper kleiner dan Keulen?! Het Verhaal van Heerlen moet verteld worden" aldus Clemens. De SP pleit al lange tijd voor het tastbaar maken van het verleden.

In 2007 diende SP-fractievoorzitter Ron Meyer samen met toenmalig PvdA-raadslid Barry Braeken (red: huidig wethouder historisch erfgoed) een voorstel in om meer te doen met het oude landsfort- de stadswal- onder het Pancratiusplein. Ze schreven kort ervoor een gezamenlijk opiniestuk over de stadswal. Daarna werd een motie aangenomen om cultuur meer op straat te krijgen. En de SP maakt zich al lange tijd sterk voor het Mijnmuseum. Onder het mom: als de musea mensen naar binnen willen halen, zullen zij zelf de straat op en de buurten in moeten.

"We hebben weinig met QR-codes en digitale informatie die je met de iPad kunt zien als je door de stad loopt. Dat klinkt leuk en kan best aanvullend, maar wie bereik je daar nu mee? Toch vooral mensen die al weten dat er daar iets is. Wij willen dat juist dat al die mensen die er nog niks van weten tegen het imposante verleden van onze stad aanlopen. Op straat!" zei SP-raadslid Jordy Clemens. Wethouder Braeken zegde toe daar in de uitvoering rekening mee te zullen houden.

Minstens zo kritisch was Clemens over de ambitie om een Erfgoedhuis uit de grond te stampen. "Als dat werkelijk een fysiek gebouw is, hoe voorkomen we dan dat dat huis zal concurreren met bestaande musea? Is het niet veel verstandiger om eerst die bestaande musea sterker en interessanter te maken alvorens een nieuw museum uit de grond te stampen?"

Wethouder Braeken antwoordde dat hij het Erfgoedhuis juist als een versterking ziet. "In de bestaande musea moet juist de belevenis plaatsvinden. Het erfgoedhuis kan mensen daar naar toe leiden."
"Als ik de redenatie van de wethouder volg, kan het Erfgoedhuis er in feite pas komen nadat er sprake is van een belevenis. Oftewel: geen Erfgoedhuis voordat bijvoorbeeld het Mijnmuseum is uitgebreid met een schacht en een simulatiemijn."

Wethouder Braeken wilde dat niet toezeggen. De SP zal de uitvoering(splannen) van de nota kritisch volgen met 2 belangrijke uitgangspunten:
- het verleden van Heerlen moet voor zoveel mogelijk mensen tastbaar zijn: meer op straat!
- een erfgoedhuis lijkt overbodig, maar mag in ieder geval niet concurreren met de bestaande musea en dat betekent dat de toekomst van die bestaande musea eerst duidelijk moet worden.

To be continued.