Buitenring: aanvullende vragen over Brunssums Onderonsje

9 oktober 2012

Buitenring: aanvullende vragen over Brunssums Onderonsje

De financiering en de besluitvorming rondom de bijna een half miljard kostende Buitenring wordt met de dag curieuzer. Er gaapt een gat tussen wat Parkstad financieel wil bijdragen en wat de Provincie verwacht. Het lijkt erop dat Provinciale Staten heeft ingestemd met het Provinciale Inpassingsplan zonder zich bewust te zijn van de vooralsnog gammele financiele onderbouwing. Het Brunssumse Buitenring Onderonsje- deel 2.

SP-fractievoorzitter Ron Meyer ontdekte enkele weken geleden dat een cruciale brief met belangrijke informatie niet op tijd aan Provinciale Staten was verzonden. Dat gebeurde in "onderling overleg" tussen de Brunssumse portefeuillehouder Geurts (PvdA, verantwoordelijk voor de Buitenring in het Parkstadbestuur) en de 'Gedeputeerde'. Saillant: die zogenaamde Gedeputeerde was Erik Koppe, en die was op 28 juni nog geen Gedeputeerde. Koppe was toen nog Statenlid, hij zou pas op 29 juni benoemd worden. Koppe en Geurts kwam het niet goed uit dat Provinciale Staten wakker geschud zouden worden op 29 juni.

Op 29 juni moesten de Staten namelijk een belangrijke beslissing nemen over het Provinciale Inpassingsplan (een provinciaal bestemmingsplan). Daar hoort natuurlijk een solide financiering onder. De Brief zou hebben aangetoond dat de Provincie en de Parkstad-gemeenten in 2 verschillende werelden verkeren. En in ieder geval niet in elkaars wereld. De financiele uitgangspunten van de Provincie en die van de Parkstad-gemeenten liggen namelijk nog altijd mijlenver uiteen.

Het is zeer de vraag of Provinciale Staten met het Inpassingsplan had ingestemd als zij zich daarvan bewust was geweest.

En dus stelde Meyer namens de SP-fractie aanvullende vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in Heerlen (zie onderstaande).
Vrijdag discussieert ook Provinciale Staten opnieuw over de (financiering van de) Buitenring.

In Heerlen luiden de vragen aan het College als volgt:

1. Is het juist dat portefeuillehouder Buitenring in het Parkstad bestuur, de heer Geurts, zijn strategie aanpaste (dwz: de brief met het standpunt van het Parkstad bestuur pas verzond na de besluitvorming in Provinciale Staten) na overleg met de heer Koppe?
  2. Is het juist dat de heer Koppe op dat moment nog geen Gedeputeerde was? Zo ja, is het daarmee juist dat de heer Geurts de strategie van Parkstad feitelijk aanpaste na overleg met een- op dat concrete moment- Statenlid uit Brunssum? Wat vindt u daarvan?
  3. De heer Geurts maakte in de Parkstadraad excuses voor de gang van zaken, maar stelde dat hij 'gedekt wordt' door alle portefeuillehouders mobiliteit van de gemeenten. De fractie Heerlen van de Parkstadraad is echter geinformeerd dat wethouder mobiliteit van Heerlen, de heer Aarts, pas laat op donderdagavond gebeld is en hij uit dat telefoongesprek niet begrepen heeft dat het ging om het (niet tijdig) verzenden van de brief aan Provinciale Staten. Ook werd in de Parkstadraad duidelijk dat de portefeuillehouder mobiliteit van Kerkrade pas op vrijdag is 'geconsulteerd' op het moment dat de Statenvergadering al was gestart. Is deze gang van zaken u bekend? Zo ja, wat zegt dit over de ?consultatie? door de heer Geurts?
  4. Hoe typeert u deze gang van zaken en deze samenwerking in een politiek beladen, financieel risicovol en belangrijk dossier?
  5. Is het juist dat er tussen de Parkstad-gemeenten momenteel geen eensgezindheid bestaat over het inbrengen van gronden? Zo ja, wat is de opvatting van uw College?
  6. Is het ook juist dat de gemeente Kerkrade geen enkel besluit, dus ook niet over het overdragen van gronden, zal nemen voor de uitspraak van de Raad van State? Zo ja, hebben andere gemeenten zich daar al over uitgelaten en is het wenselijk voor de gemeente Heerlen om in dat geval eerder enig besluit te nemen?
  7. Is er volgens uw College sprake van een financieel risico in het dossier Buitenring waarover nog geen duidelijkheid of dekking bestaat? Zo ja, hoe groot is dat risico volgens uw College?
  8. Is het juist dat de Provincie van mening is dat het financiele risico hoger wordt als de gronden niet zo snel mogelijk worden overgedragen? Zo ja, hoe hoog?
  9. Zit er volgens uw College enig licht tussen de financiele uitgangspunten/dekking van de Provincie en die van de gemeente(n)? Zo ja, welke?
  10. Is het juist dat Provinciale Staten op 29 juni heeft ingestemd met het Inpassingsplan dat nu aan Raad van State wordt voorgelegd? Zo ja, hoort daar geen sluitende, duidelijke, niet voor tweeerlei uitlegbare financiele dekking bij?
  11. Was het op z'n zachtst gezegd niet veel verstandiger om Provinciale Staten voorafgaande aan de besluitvorming over het Inpassingsplan te informeren over de standpunten in Parkstad en daarmee over het verschil in opvatting over de financiele verantwoordelijk met de Provincie?